BrightonSEO 2018: De learnings van 5 SEO-experts

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , ,
Posted 08 okt 2018 in nieuws

BrightonSEO is de grootste SEO-conferentie in Europa. Deze experts vatten de belangrijkste zeven learnings voor je samen.

1. JS SEO (Mathias Noyez, WiSEO)

Angular.js, React.js, vue.js, backbone.js, … het zijn maar enkele van de vele Javascript frameworks die in volle opmars zijn. Dit soort frameworks worden als maar meer gebruikt door webdevelopers om interactive websites te ontwikkelen.

Helaas zorgen deze frameworks voor heel wat kopzorgen bij SEO’ers. Er zijn tal van voorbeelden waarbij overgestapt wordt naar een JS framework en de rankings gigantisch in elkaar zakken. Meestal is dit te wijten aan de manier waarop de site gerenderd wordt maar er kunnen ook andere oorzaken zijn.

De presentaties van Martin Splitt (Google) en Jamie Alberico zijn dan ook een must voor elke technische SEO’er of developer. Vroeg of laat kom je ooit eens in contact met een JS framework.

Hoe je website renderen?:

De meeste JS sites worden standaard client side gerenderd waarbij de template doorgegeven wordt aan de browser en dan de javascript rendered. Dit kan zorgen voor een vertraging die negatief is voor je user experience en SEO.

Het beste alternatief voor client side rendering is server side rendering waarbij het renderen van de template op de server gebeurt en daarna wordt doorgegeven aan de browser.

Een ander ‘tijdelijk’ alternatief is dynamic rendering. Met behulp van Puppeteer of Rendertron render je HTML en Javascript op de server. Die gerenderde content, statische HTML dus wordt dan enkel getoond aan zoekmachine crawlers. De gebruiker krijgt dus nog steeds je client side rendered content te zien.

Let op: Martin raadt enkel aan om deze manier te gebruik voor belangrijke content en dus niet voor iedere kleine animatie. Zorg er echter wel voor dat de content die je de Googlebot toont hetzelfde is als die van de gebruikers.

Gemakkelijk testen of je site correct gerenderd wordt voor Google? Dat kan met de mobile friendly test van Google zelf en in Google search search console met de nieuwe URL inspection tool.

Angular JS

Jamie Alberico legde haarfijn uit hoe je SEO-vriendelijke Angular sites kunt ontwikkelen.

Ze startte haar presentatie met deze mooie uitspraak:

“If google is a library, a website is a book & a site with #angular is a pop up book”

Sinds Google I/O 2018 zijn we te weten gekomen dat Google niet direct de content die een bot crawlt ook indexeert en al zeker niet bij javascriptsite. De javascript wordt pas gerenderd en geïndexeerd wanneer er voldoende ‘resources’ beschikbaar zijn. Dat kan soms uren nadien zijn maar helaas ook dagen.

Ook voor dit probleem is server side rendering de oplossing. Dit kan met behulp van Angular Universal voor Angular.js frameworks.

Gebruik je vaak javascript maar geen server side rendering of pre-rendering, dan is de kans groot dat je content niet (volledig) geïndexeerd wordt.

Op deze manier kun je ervoor dat je Angular site goed geïndexeerd wordt:

  • Maak gebruik van Angular Universal
  • Check het ‘blocked resources’ rapport in Google Search Console op mogelijke fouten zoals timeouts.
  • Pre-render je content met Puppeteer of Rendertron
  • Wil je graag structured data implementeren maak dan zeker gebruik van JSON-LD en parse de structured dan in je HTML.

2. Wat zijn de learnings van 10 Miljard URLs crawlen? (Demelza Fredrik, Starcom)

De crawlingtool Oncrawl heeft 10 miljard gecrawld URLs en 5 biljoen logfiles lijnen geanalyseerd. De resultaten werden tijdens BrightonSEO 2018 gedeeld.

Veel mensen denken dat het internetverkeer uit mensen zoals jij en ik bestaat. Hoewel dat voor een deel waar is, bestaat het internetverkeer ook uit bots. Zoekmachinebots van Google, Baidu, Yandex, Bing etcetera om precies te zijn. Een groot deel hiervan bestaat ook nog eens uit neppe bots.

Mobile first
Momenteel vindt er een verschuiving plaats. Google zal in plaats van de desktopversie, de mobiele website crawlen. Menig webmaster heeft al bericht gekregen dat de website over is op mobile first indexing. Hoe weet je of je daadwerkelijk over bent op mobile first indexing. Je kan het beste kijken naar de logfiles. Wanneer de GoogleBot Mobile vaker langskomt dan de GoogleBot Regular. Dan mag je er van uit gaan dat je over bent op mobile first indexing.

Hoe zit het per branche?
Het overgrote deel van de websites wordt nog steeds via de desktop bot gecrawld. Alleen mediawebsite worden bijna voor de helft met de mobiele bot gecrawld.

Hoog rankende pagina worden niet vaker gecrawld
Pagina’s met een hoogste ranking in Google worden niet altijd het vaakst gecrawld. In de onderstaande afbeelding is te zien dat pagina op de eerste positie niet vaker dan 5 keer per dag worden gecrawld.

Contentgrootte
Ook het aantal woorden is belangrijk. Binnen de SEO-wereld wordt er gezegd dat een pagina minimaal 300 woorden dient te hebben. Uit het onderzoek van OnCrawl blijkt dat dit inderdaad waar is. Binnen de E-commerce markt worden pagina’s met 150 tot 300 woorden, worden niet gecrawld. 99.71%% van de pagina’s met 800 tot 1200 woorden, worden gecrawld door Google. Pagina’s met 1200 woorden of meer winnen de strijd. Van deze pagina’s wordt 99.94% gecrawld.

Een klein deel van alle pagina’s in een website haalt organisch traffic binnen. Van alle pagina in een website wordt maar 26% door Google gecrawld. Maar 19% rankt ook daadwerkelijk. Verder is maar 8% actief. Een actieve pagina heeft een 200 status code en krijgt bezoekers via Google.

Met deze informatie kan je ervoor zorgen dat je meest waardevolle pagina’s altijd worden gecrawld door zoekmachinebots.

3. Voice search  (Arthur Van de Merlen, CPI)

Er was dit jaar duidelijk veel belangstelling voor voice search, een fenomeen dat in de Europese consumentenmarkt nog steeds in zijn kinderschoenen staat, zeker als je het vergelijkt met wat Amazon Alexa & Google Home klaarspeelt in de USA. Toch was de kleine Syndicate 1-zaal tot de nok toe gevuld en dat voorspelde veel goeds voor enkeleinteressante sessies over de groei en impact van voice assistants.

Voice assistants & SEO

Voice assistants hebben er voor gezorgd dat de zoekcirkel rond is: Eerst startte de zoekmachinegebruiker met lange zinnen als zoektermen, daarna leerde men werken met korte zoekopdrachten en nu groeit men terug richting natuurlijke, op intentie gebaseerde zoektermen. Stuart Shaw beweert dat er tegen 2020 ongeveer 50% van alle zoekopdrachten op deze manier gemaakt zullen worden. Vandaag beginnen optimaliseren op long tail zoekwoorden met een intentie is dus een must!

Hoe werkt voice search?

Voice assistants antwoorden op deze zoektermen aan de hand van de SERP’s van zoekmachines. In het geval van Siri & Google Assistant bestaat het antwoord vooral uit Google’s featured snippets ( dé #0 ranking) of Google Mijn Bedrijf lijsten. Goed voor de end user, maar slecht voor organisch website verkeer! Volgens Stuart’s bevindingen zorgde de introductie van featured snippets er voor dat het organisch verkeer voor websites daalde met 37%. Dit is des te meer een signaal om te investeren in on-SERP SEO!

Featured snippets verkrijgen? Optimaliseer dan zeker op volgende zaken:

Categorisatie: Welke soort content veroorzaakt voor welke soort zoektermen een featured snippet

  • Paragrafen: “where”, “why”, “which”, “what”
  • Lijsten: “reason”, “best”, “how to”
  • Tabellen: “compare”, “vs”, “who”, “when”

Opbouw

  • Titel als vraag, korte paragraaf als antwoord (40 à 55 woorden).
  • Gebruik maken van dropdown- of accordionmenu.
  • Gestructureerde data gebruiken (schema).Ankerlinks gebruiken naar de verschillende secties op je pagina.
  • Snelheid: Time to first byte is 4x sneller voor een voice resultaat.

4. Local SEO (Arthur Van de Merlen, CPI)

Je Google Mijn Bedrijf-listing optimaliseren (voor voice search)? Dan zat je zeker goed bij de presentatie van Greg Gifford. Greg kan je kennen van zijn blogs op Dealeron of Search Engine Land, waar hij al verschillende jaren fanatiek bezig is met het ophelderen van local SEO. In zijn BrightonSEO presentatie onthulde hij enkele praktische tips om met een bedrijf te kunnen domineren in mobile en voice search. 

Het belang van entity signals

Met de opkomst van mobile en voice search wordt het steeds belangrijker om als bedrijf vindbaar te zijn voor locatiegebonden zoekopdrachten. Dit wordt zeker duidelijk als je weet dat Google zoekresultaten in de local pack rangschikt naargelang, wat Greg noemt, entity signals. Entity signals zijn signalen die Google van het internet krijgt, waardoor het kan interpreteren hoe goed een bedrijf scoort voor een bepaalde zoekopdracht.

Deze entity signals kun je onderverdelen in signalen rond relevantie, bekendheid en nabijheid. Je kunt niet optimaliseren voor de nabijheid, maar aan de relevantie en bekendheid kun je gelukkig wel wat sleutelen. Zo kun je relevantie beïnvloeden met de content op je website en kun je je bekendheid verhogen met reviews en lokale linkbuilding.

Aan de slag met local SEO

Optimaliseer relevantie door het volgende te doen:

  • Schrijf content dat écht over je bedrijf gaat (denk aan je USP’s) en écht lokaal is.
  • Voeg gestructureerde data toe aan je content (wees zo volledig mogelijk!).
  • Minder focus op zoveel mogelijk high value zoekwoorden. Meer focus op conversationeel taalgebruik (copy hardop voorlezen).
  • Neem geografische termen mee in je content. Voeg dus zeker je locatie toe aan de title tag, H1-titel, tekst, URL en de alt-tekst van je afbeelding.
  • Embed een Google map op je website (liefst op de homepagina).

Optimaliseer bekendheid aan de hand van deze best practices:

  • Start met lokale linkbuilding (bv.: aan de hand van een barnacle SEO strategie).
  • Zorg voor een consistente vermelding van je naam, adres en telefoonnummer op andere websites (bv.: industrie of locatie relevante directories).
  • Bouw een sterk Google Mijn Bedrijf profiel op:
    • Probeer zoveel mogelijk elementen in te vullen.
    • Upload veel en kwaliteitsvolle foto’s.
    • Wees actief op het “vragen en antwoorden”-gedeelte (de FAQ van je GMB-profiel). Stel zelf vragen en beantwoord ze vervolgens met een passend antwoord. Vergeet zeker niet je antwoord up te voten.  
    • Werk aan je social proof door minstens een rating van 4,5 te verkrijgen.
    • Beantwoord iedere review, hoe goed of slecht het ook mag zijn.
    • Gebruik Google Posts en boost je organische traffic voor specifieke pagina’s.

5. Canonical tag (Jeroen Stikkelorum, yellowbluemarketing.nl)

De rel=canonical tag vierde 12 februari zijn 10-jarige bestaan. Voor Mark Thomas reden genoeg om hier een presentatie aan te wijden. De implementatie van de rel=canonical tag lijkt eenvoudig, maar helaas sluipen hier nog vaak genoeg onnodige fouten in. Mark adviseerde daarom ook een audit op je canonical structuur te doen. Waarom?

1. Krijg de juiste inventaris in de rankings van Google.
2. Krijg meer inventaris in de rankings van Google.

De canonical tag is in het leven geroepen om duplicate content te voorkomen. Duplicate content kan er al heel snel insluipen. Denk hierbij aan de volgende situaties:
– uppercase en lowercase url paden, sessie id’s en tracking codes in de url;
– Meerdere versies van een categorie pagina aangepast door dynamische filters;

– Meerdere versies van je product pagina;
– ‘Toon alles’ category paginas: indien dit getoond wordt op aparte url.

De canonical tag is geen eis maar een suggestie voor Google. Wil je er voor zorgen dat Google je canonicals overneemt dan is het belangrijk dat de overige signalen aan Google ook aansluiten op je canonical structuur. Bij overige signalen kun je denken aan: je sitemap, 2xx urls in je canonicals, interne links naar de canonical, de juiste hreflang tag implementatie in combinatie met je canonical etc. Hoe beter dit aansluit, des te groter de kans is dat Google de juiste url indexeert.

Een canonical audit in 11 stappen:

1. Bekijk je GSC index coverage report;
2. Verzamel benodigde data zoals: website crawl, logs, statistieken uit Google Analytics;

  1. Beoordeel duplicate content situaties op je website;
  2. Bekijk de impact op je crawl budget;
  3. Bekijk canonical content overeenkomsten;
    6. Bekijk je interne linkstructuur ( canonical dient de meeste interne links te ontvangen);
    7. Controleer je sitemap ( Deze mag alleen canonicals bevatten);
  4. Controleer de status codes van je canonicals;
  5. Check urls die geen canonical bevatten;
    10. Check gepagineerde urls die een zelf verwijzende canonical hebben;
  6. Controleer je Hreflang in combinatie met je zelfverwijzende canonicals.

Moraal van het verhaal: zorg voor consistentie. ‘consistency is the mother of all good SEO’John muller ( webmaster Google)

6. Debugging  (Jef Van Gool, Sherlock SEO)

Dominic Woodman sprak in zijn talk over Debugging. Hij stelt dat taal een complex gegeven is en taal ligt vaak aan de basis van een probleem, en onderscheidt 3 fases in het debuggen:

  • Vraagstelling (vraag omzetten in woorden)
  • Informatie verzamelen (concept begrijpen)
  • Taal begrijpen

De vraagstelling:

Alles start met de juiste vraag te stellen. Wanneer er zich een probleemstelling voordoet zoek je een duidelijke oplossing. Om het antwoord te vinden moet je dus de juiste vraag stellen.

Informatie verzamelen:

Om informatie te verzamelen rondom een concept ga je vaak op Google en specifieke websites/fora zoeken. Maar het is maar door de juiste termen te gebruiken dat je de juiste informatie kan terugvinden. Maak je notities? Doe dit dan alsof je voor de volgende 2 maanden niet aan dit project zou werken. Je toekomstige zelf zal je dankbaar zijn 😉

Taal begrijpen:

Het is van het grootste belang dat je het concept dat je onderzoekt goed begrijpt. Wanneer je begrip van dit concept groot genoeg is zoek je met de juiste termen en zal je ook beter informatie vinden. Vind je geen antwoord, aarzel dan zeker niet om raad te vragen en creëer een cultuur waarin mensen zich binnen je team veilig voelen om raad te vragen.

Wanneer je het concept begrijpt en de vraag kan stellen die zal leiden tot het antwoord rest er nog één ding: het technische debuggen.

Hiervoor gebruikte Dominic een case study die te uitgebreid is om hier te beschrijven, je vindt het artikel hier: 

Enkele leuke Tips & Tricks:

  • Een probleem dat je niet opnieuw kan nabootsen is een probleem dat je niet kan testen en oplossen.
  • Google bezoekt jouw website vanuit één specifieke user agent (en Bing vanuit een andere)
  • één pagina testen? -> via de mobile testing tool van Google en de URL inspector in Google Search Console (aangezien ze beiden de gerenderde DOM weergeven)
  • Inconsistente problemen komen meestal naar boven drijven in logfiles.

7. SEOPOLY (Jefvangool, sherlockseo.com)

Een eervolle vermelding op Brighton dit jaar gaat naar SEOPOLY, bedacht door mezelf om onze klanten te informeren dat er bij SEO heel wat meer komt kijken dan enkel keywords.

6 augustus plaatste Jef een oproep op Twitter om hulp te zoeken bij het creëren van enkele kanskaarten. Dit werd enorm opgepikt door de hele SEO community. Bleek dat de community wel zin had in een spelletje. @irishwonder tweette zelfs naar @kelvinnewman dat SEOPOLY op Brighton moest gespeeld worden. Nu de community een echt spel verwachtte en SEOPOLY welkom was op Brighton werd er in korte tijd een echt werkend bordspel ontwikkeld.

De reacties waren laaiend enthousiast en de competitiegeest aan de speeltafel was nooit ver weg. Er was heel wat hoog bezoek zoals: (afbeelding laden met tweet url)

En er ontstonden vele leuke discussies over de quizvragen waaronder enkele super technische met onder andere @judithlewis en @g33konautEr wordt nu gekeken hoe dit spel verder ontwikkeld kan worden. Suggesties zijn altijd welkom op Twitter: @Jefvangool



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment