Laatste searchtrends: de 5 insights van BrightonSEO

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 05 okt 2018 in nieuws

In de alsmaar veranderende SEO-wereld is een conferentie als BrightonSEO meer dan welkom. Meer dan 3000 specialisten luisterden daar naar de laatste ontwikkelingen.  Met deze vijf takeaways ben je weer bij op het gebied van SERP, AMP en voice search. 

1. Benut alle features van de SERP

De SERP krijgt steeds meer features, naast ads en organische resultaten zien we Shopping, Images, Answer boxes, Answer Graphs, ‘People also ask’, YouTube videos en lokale resultaten. Meer informatie voor consumenten is positief, maar het leidt ook tot minder clicks. 34% van de zoekopdrachten zijn ‘no-click searches’. Het antwoord is dan al gevonden in de zoekresultaten. Wat kun je doen om hierop in te spelen?

Zorg dat je er staat en verleid om te klikken. Door je content te structureren maak je het makkelijker voor de zoekmachines om het over te nemen in de SERP. Structuur aanbrengen kan op de pagina met headings, tabellen of lijstjes, of door middel van schema.org structured data. Zet de consument centraal door nuttige content te bieden en zorg dat de zoekmachines begrijpen wat er staat. Vind datgene waar je gebruikers naar op zoek zijn. Featured snippets verschijnen het meest bij zoekopdrachten met vragen, voorzetsels of vergelijkingen.

Image en visual search zijn het lelijke eendje van search: weinig bedrijven schenken er aandacht aan. Zonde, want naast de huidige potentie die bijvoorbeeld image search biedt, zien de ontwikkelingen er ook veelbelovend uit. Door het goed implementeren van Structured Data kunnen afbeeldingen worden getoond in zoekresultaten en kun je er voor zorgen dat image search wordt verrijkt met allerlei product details als prijs en klantbeoordelingen. Interessanter is echter de ontwikkeling van AI en image recognition waardoor zoekmachines in staat zijn te herkennen wat er op foto’s staat.

Een mooi voorbeeld hiervan is Bing’s Visual Search feature, een techniek waarbij je binnen foto’s kunt zoeken op specifieke producten, waarna de zoekmachine gerelateerde resultaten laat zien. Ook Google is bezig met de ontwikkeling van een gelijksoortige tool: Google Lens. Denk na over wat deze technologische features voor jouw business kunnen betekenen.

Presentaties over de SERP features door Izzie Smith, Meg Fenn en Gianluca Fiorelli

2. Wees zo snel en gebruiksvriendelijk mogelijk

Dat user experience en sitespeed een grote rol spelen voor Google is bekend. Nu de meeste sites over zijn naar Mobile First Indexing wordt het alleen maar belangrijker. Toch lopen veel websites nog achter op het gebied van o.a. mobile performance. Voice Search, PWA, AMP en speed dragen hieraan bij. Maar waar focus je je op?

Sitespeed: De optimalisatiepunten die door Google’s Pagespeed Insights worden aanbevolen blijven belangrijk voor jouw sitespeed optimalisatie. Verder is het goed om representatief te testen: test jouw development team vanaf een 4g-verbinding terwijl jouw doelgroep voornamelijk gebruik maakt van 3g? Denk daarnaast na over wat sitespeed betekent voor potentiële groei (of juist verlies) in omzet. Insights in omzet geven jou meer overtuigingskracht naar decision makers binnen je organisatie.

Voice Search: Bedenk of je doelgroep dit gebruikt. 30% van de millennials gebruikt voice search maandelijks, tegenover 10 procent van de babyboomers. Bedenk ook of de onderwerpen geschikt zijn om in het openbaar aan je telefoon te vragen. De laatste vraag die je jezelf moet stellen is hoeveel moeite het kost om te focussen op Voice. Stel dat je structured data al implementeert voor featured snippets, optimaliseer je ook al voor Voice Search.

AMP en/of PWA: Hebben je gebruikers iets aan AMP en/of PWA? Een PWA is beter, sneller en gebruiksvriendelijker dan een app. Biedt wel dezelfde functionaliteiten zoals pushberichten en is offline beschikbaar. AMP laadt snel, maar biedt niet de volledige content experience.

3. Creëer brand awareness en trust

Om het verschil te maken moeten mensen je merk kennen. Hoe ze ernaar zoeken, erover praten en er naar linken, laat Google zien waar je merk voor staat. Hannah Thorpe benadrukte wederom hoeveel Google inmiddels snapt. Zelfs vergelijkbare merken ofwel ‘brand synonyms’. ‘Brand’ wordt steeds meer gezien als ranking factor. Benut alle mogelijkheden van Google, zoals My Business en Structured Data, om je merk zo goed mogelijk naar voren te laten komen. Zet branding campagnes in en meet je branded searches.

Verder kwam naar voren dat een goed webdesign onmisbaar is voor het uitstralen van brand trust. Vanuit het oogpunt van recente ontwikkelingen binnen Google (Updates in o.a. Google’s Algoritme begin augustus en de Search Quality Raters Guidelines) is duidelijk zichtbaar dat waarden als vertrouwen en autoriteit steeds belangrijker worden in het beoordelen (en dus laten ranken) van jouw website. De brug tussen design en SEO kan worden geslagen door Interaction Design, User Experience en een goede samenwerking vanaf het begin van het project.

Presentatie over brand awareness door Hannah Thorpe en Meg Fenn

4. Bescherm je crawl budget

Francois Goube vertelt in zijn presentatie over interessante ontdekkingen met betrekking tot crawl budget. Na het bestuderen van 10 miljard URL’s en 5 biljoen log-files heeft hij duidelijke aanleiding gevonden dat pagina fouten en redirects directe (negatieve) invloed hebben op het crawl budget van een website. Dus oplossen van indexering fouten en verbeteren van je sitestructuur heeft dus echt een prioriteit mocht je willen dat Googlebot met regelmaat en hoge snelheid je website gaat crawlen.

Verder blijkt er samenhang tussen crawl budget en het starten van een paid-campaign te bestaan, ook al is niet duidelijk wat de reden hiervoor zou kunnen zijn. Uit Goube’s onderzoek, gaat het crawl budget duidelijk achteruit op de dag dat er een campagne wordt gestart. Pas je dus veranderingen toe aan je website, doe dit dan niet op een paid campaign dag.

Kijk ook naar alle pagina’s die Google op je website crawlt. Vaak gaat crawl budget naar pagina’s die geen conversie of bezoeken teruggeven. Probeer deze niet door Google te laten crawlen. Wees ook zo precies en consistent met interne links en redirects.

Presentaties over crawling door Francois Goube en Sean Butcher

5. Own your data en stuur op potentiële omzetgroei

Een mooie takeaway is dat SEO-reportingtools weinig tot geen geld hoeven te kosten. Met Google Sheets en bijhorende add ons kom je al een heel eind als het gaat om reporting van je website data. Koppel je analyticstool, Google Search Console en koppel API’s van andere tools waarvoor je toch al betaald. Verder gebruik je de Script Editor om je eigen stukjes code te schrijven of zoek je scripts die je kunt gebruiken online. Zo creëer je een sjabloon die het routinematige opnieuw opstellen van alle data kan vereenvoudigen en versnellen. Mocht je je data ook op een krachtige manier willen presenteren, gebruik dan Data Studio. Als SEO specialist wordt het steeds belangrijker de grote hoeveelheid data in begrijpelijke manier weer te kunnen geven. Data Studio is gratis en heeft een groot aantal connector mogelijkheden.

Welke metrics kun je als SEO gebruiken om op te sturen? Voor de hand liggend zijn e-commerce metrics, maar wat betekent sitespeed voor potentiële groei (of juist verlies) in omzet? Een langzaam werkende website zorgt immers voor een hoge bounce rate en dus verlies in bezoekers en omzet. Denk dus na over hoe je de decision makers binnen jouw organisatie kan overtuigen met omzetcijfers. Hoeveel meer bezoekers krijg je op jouw website als deze 1ms sneller wordt? Wat betekent dat voor het aantal transacties? De Speed Scorecard van Google geeft je direct inzicht in de snelheid van jouw website en zelfs een inschatting van de impact op omzet.

Presentaties over sitespeed door Aleh Barysevich en Chris Summance

Dit artikel is samen geschreven met Brechtje van Houtum en Stefan van der Klooster



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment