Linkbuilding: 8 veilige manieren om betere links naar je site te krijgen

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , , , ,
Posted 24 sep 2018 in nieuws

Kwaliteit gaat boven kwantiteit bij links naar je website. Liever een verwijzing in dat gewaardeerde online vakblad, dan tientallen links op spammerige verzamelpagina’s.

Google denkt er ook zo over. Het algoritme van de zoekmachine is steeds beter in staat om de relevantie en kwaliteit van een link te beoordelen. Linkbuilding – het actief verzamelen van backlinks – is daardoor ook ingewikkelder geworden. Je komt niet meer hoog in de zoekresultaten met alleen veel links, je hebt ook goede links nodig.

Wat maakt nu precies kwalitatieve links? En hoe kun je hier zelf voor zorgen? Ik ga vanuit mijn ruime ervaring met linkbuilden kort in op de eerste vraag (wat) en langer op de tweede (hoe).

Ik moet wel eerlijk toegeven dat niet elke methode even eenvoudig is. Er is nu eenmaal veel concurrentie. Maar de eerste tip kun je zo toepassen.

Hoe belangrijk is linkbuilding voor je SEO?

DLLF = domeinlinks, PLLF = paginalinks, SM = social | Bron: Moz.com

Volgens de Amerikaanse marketinggrootmacht MOZ bepalen backlinks voor ongeveer de helft je ranking in Google. Nu kun je over het precieze percentage best discussiëren – en ook door de voortdurende updates van het algoritme verandert dit natuurlijk – maar links zijn en blijven enorm belangrijk voor je SEO.

Hoe krijg je waardevolle links?

Volgens sommigen hoef je alleen maar goede content te plaatsen en dan komen de verwijzingen vanzelf. Deze tactiek kan best werken voor bijvoorbeeld een journalistiek medium, maar voor een e-commerce site of een online dienstverlener blijkt dat vaak een stuk lastiger. Waarom? Omdat mensen minder snel linken naar een website met een commercieel karakter dan naar een journalistiek medium.

Je moet dan zelf op zoek naar zoveel mogelijk hoogwaardige verwijzingen naar je site. Tijd om te gaan linkbuilden.

Wat zijn kwalitatieve en relevante backlinks?

Google kent een eigen waarde (PageRank) toe aan webpagina’s om de autoriteit te meten. Deze is alleen niet meer openbaar beschikbaar.

Externe partijen zoals Moz en Majestic hebben nog wel tools om de kwaliteit van een website te meten. Zo heb je met Page Authority een aardige indicatie van hoe goed een pagina scoort.

Vuistregel: ga voor een Page Authority van 30 of hoger.

Behalve kwalitatieve links, wil je ook relevante links.

Als voetbalwebshop heb je minder aan een verwijzing van een toonaangevende medische site (hoge autoriteit), dan aan een linkje op een voetbalmagazine (gemiddelde autoriteit, hoge relevantie).

De Topical Trust Flow van Majestic is een prima manier om de relevantie van een site te meten op het onderwerp waar je op wilt scoren.

Vuistregel: ga voor een Trust Flow van 25 of hoger.

Het belang van een natuurlijk linkprofiel

Voor we naar de tips gaan nog heel even dit: pas op met overoptimaliseren!

Het lijkt misschien fantastisch als je in de eerste maand van je bestaan al een groot aantal links van relevante en kwalitatieve websites op precies de juiste zoekterm hebt (waar je dan waarschijnlijk voor betaald hebt).

Maar Google vindt dit verdacht. Je krijgt er een lagere ranking door.

Beter is het om te bouwen aan een veilig en ‘natuurlijk linkprofiel’, waarbij je geleidelijk aan backlinks verzamelt van verschillende soorten bronnen met verschillende soorten linkteksten.

#1 Je eigen social media

Heb je al een link naar je eigen bedrijf op je social media? En je medewerkers? Het klinkt als een open deur, maar ik sta soms versteld van hoeveel ondernemers dit nog vergeten.

Een kleine checklist voor backlinks:

  • Je bio op Twitter.
  • Je bio op Instagram.
  • Je bio op LinkedIn.
  • Je zakelijke Facebookpagina.
  • Google Plus (voor wie dat nog heeft).
#2 Broken links

Een andere beproefde methode is ‘broken link building’.

Het werkt als volgt:

  1. Identificeer websites waar je graag op wilt worden gelinkt. Dit kan door te zoeken op een voor jou relevante term en sites langs de eerder besproken ‘page authority’ & ‘trust flow’ meetlat te leggen.
  2. Met de Check My Links plug-in van Google Chrome identificeer je links die niet meer werken. Zijn er links die verwijzen naar het soort content dat je ook op je eigen site aanbiedt/kunt maken?
  3. Via de Link Explorer (registratie vereist) vind je nog meer sites die naar deze ‘broken link’ verwijzen.
  4. Nu is het tijd om de sites te benaderen. Wijs ze beleefd op de links die niet meer werken. Doe de suggestie voor een eventuele vervangende link naar de waardevolle content op je eigen site.
#3 Experts interviewen

Mensen zijn ijdele wezens.

Wanneer je de boer op gaat met je ‘hoogwaardige content’ staan weinig mensen springen om een linkje te plaatsen. Dat wordt ineens heel anders als ze er zelf in voorkomen.

Bert Bokhoven – de expert pur sang van kritische nieuwssite De Speld

Interview een expert (iemand in je branche met veel volgers) voor een artikel op je website. Investeer in een goed opgezet interview, een mooie foto en een originele invalshoek.

Grote kans dat deze persoon op zijn of haar eigen social media en website ook een linkje naar het artikel plaatst.

#4 Word gast in een podcast

Podcasts zijn in Nederland nog niet zo populair als in Amerika, maar het gaat aardig de goede kant op.

Het kan daarom ook slim zijn om aan te schuiven bij een relevante podcast. Dat kan om een onderwerp in je branche gaan, maar ook bijvoorbeeld een show over het ondernemerschap.

Je kunt de makers van een podcast zelf benaderen. Bedenk wel eerst goed welk verhaal je wilt vertellen. ‘Mijn business loopt fantastisch’ is saai. Vertellen over de problemen waar jij (als ondernemer) of je doelgroep mee worstelen is al interessanter.

De audio in de podcast wordt niet gelinkt, maar in de beschrijving kun je natuurlijk wel om een waardevolle backlink vragen.

#5 Gastblog plaatsen

De geijkte methode, maar ik zet hem er toch maar even bij.

Gastbloggen is nog steeds een goede manier om aan kwalitatieve backlinks te komen. Let er wel heel goed op dat de sites die je benadert voldoende meerwaarde bieden aan de bezoekers. Aan spammerige commerciële blognetwerken heb je niet zoveel.

Denk wanneer je een gastblog pitcht bij een magazine of blog ook goed na over een originele invalshoek. Zoek op de betreffende site wat ze al eerder over dit onderwerp hebben gepubliceerd en hoe je voor hun doelgroep iets nieuws kunt toevoegen.

#6 Infographics zijn in short supply

SEO-goeroe Brian Dean over infographics als linkbuildingstrategie

Ik heb in dit artikel gebruikgemaakt van een infographic van MOZ.

Waarom?

Het illustreert snel welke rol linkbuilding speelt in je SEO, ziet er mooier uit dan alleen tekst en het kost mij veel tijd om er zelf een te maken. MOZ heeft er daardoor weer een linkje (bronverwijzing) naar hun website bij. Daar hebben ze helemaal niets voor hoeven doen. Zelf kun je ook aan de slag met nuttige en mooie infographics maken.

Maar – zoals de linkbuilding expert in het filmpje hierboven beschrijft – je hoeft niet passief te wachten tot andere sites je infographic overnemen. Je kunt ze actief benaderen en zelfs aanbieden om een unieke introductie over je infographic te schrijven.

#7 Expert in de media

Je hebt misschien wel gemerkt dat deze tips qua moeilijkheid toenemen. Erkend expert worden in de (vak)media doe je dan ook niet van de ene op de andere dag. Toch is het een van de beste langetermijnstrategieën om waardevolle backlinks te krijgen van hoog aangeschreven sites. Een goede eerste stap is om journalisten te identificeren die schrijven over precies de niche waar je expert in bent.

Reageer op artikelen (o.a. via LinkedIn, Twitter & je eigen site) met inhoudelijke aanvulling en waardevolle bronnen. Probeer vooral voor de inhoud te gaan en niet je eigen bedrijf te verkopen.

#8 Bedenk een begrip

Osdorp Posse introduceerde het woord ‘vet’ in de Nederlandse taal

En tot slot de heilige graal in de linkbuilding: verzin een geheel nieuw begrip. Zo verzon SEO-expert Brian Dean de ‘Skyscraper Methode’ (kortweg: schrijf de beste post ooit, benader sites voor een backlink).

Een term die over het hele internet is overgenomen en hem verschrikkelijk veel verwijzingen heeft opgeleverd. Nu is de methode inhoudelijk best interessant, maar vooral de lekker bekkende en unieke naam zorgde ervoor dat hij zoveel backlinks kreeg.

Hoeveel tijd heb je voor linkbuilding?

Hopelijk heb je wat gehad aan de bovenstaande introductie van het hoe en waarom van linkbuilding. Zijn er nog belangrijke manieren die je mist in het verkrijgen van kwalitatieve links?

Wanneer je je eenmaal in linkbuilding gaat verdiepen (volg o.a. Ahrefs, LinkBuildr & Backlinko), blijkt het een fascinerende wereld die voortdurend in beweging is en waarin verschrikkelijk veel mogelijk is. Linkbuilden kost echter ook behoorlijk wat tijd. Grote kans dat veel websites die je aanschrijft niet eens terugmailen.

Vraag je daarom af in hoeverre je het zelf wilt doen of dat je linkbuilding wilt uitbesteden aan een expert. Vraag bij externe partijen – uiteraard – wel eerst naar een bewezen track record op de langere termijn.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment