AVG drukt reclame-omzetten 2017 amper


De invoering van de nieuwe privacywetten afgelopen voorjaar hebben hooguit een tijdelijk dempend effect op de online reclame-omzetten.

Dat blijkt althans uit de halfjaarcijfers over de Duitse markt, die afgelopen dagen tijdens Dmexco in Keulen werd gepubliceerd. De cijfers zijn afkomstig van Bundesverband Digitale Wirtschaft (BVDW), een grote digitale belangenvereniging.

Een belangrijke oorzaak voor de tijdelijk gedempte omzet is, dat bedrijven uit de online sector hun kapitaal anders moesten inzetten. Mensen waren minder bezig met handel en meer voorbereidingen op de nieuwe situatie. Dat geeft 43 procent van de ondervraagden aan.

Toen die tijdelijke ‘impasse’ voorbij was, trokken de omzetten weer aan. Enkel de maanden maart, april en mei presteerden minder:

Voor het hele jaar verwacht het BVDW een digitaal omzettotaal van 2,1 miljard euro. Dat is een plus van zeven procent ten opzichte van het jaar ervoor. De prognose lag op tien à elf procent. De Duitse online sector was duidelijk ook niet goed voorbereid op de consequenties van de invoering van de AVG.

Foto: Luca Sartoni (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »

One thought on “AVG drukt reclame-omzetten 2017 amper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.