NFC wapen in de strijd tegen namaak

Geen reacties
Tags: ,
Posted 08 aug 2018 in nieuws

Een nieuw wapen wordt ingezet in de strijd tegen namaakartikelen: Sneaker Con, organisator van grote sneakerbeurzen, heeft een app gelanceerd waarmee je sportschoenen kunt identificeren.

Het online bestellen van limited edition sneakers zoals Kanye Wests Yeezys, is niet zonder risico. Het onderscheid tussen echt en namaak is doorgaans lastig te maken.

Onlineverkopers als StockX en GOAT hebben wel methoden ontwikkeld om authenticiteit te garanderen. StockX verkoopt bijvoorbeeld sneakers met een verificatie QR code, zij het alleen voor intern gebruik, en GOAT geeft op papier een verklaring af. Beide oplossingen zijn nogal low-tech.

Sneaker Con wil het nu proberen met NFC, de technologie voor contactloos betalen. Elke verkochte sneaker heeft een label, en de app vertelt of het een echt model is.

De technologie is ontwikkeld met Blue Bite, die NFC technologie ontwikkelt voor merken als Adidas, Bulgari en Pinko. Voor elke scan wordt een unieke authenticatie aangemaakt. Daardoor is de technologie moeilijk te kopiëren. De tags zijn zeer lastig te verwijderen.

Sneaker Con vraagt als intermediair 8 procent over de verkoop. De vraag is nog wel of grote fabrikanten als Nike uiteindelijk niet zelf met oplossingen komen.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment