In the Spotlight: slimme strategie om Windows-gebruikers te bereiken met search

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 08 aug 2018 in nieuws

Wat doe je als een klant je uitdaagt om nieuwe websitebezoekers te genereren, terwijl de markt verzadigd is en je het volledige potentieel van het relevante zoekvolume al benut? Dan word je gedwongen om op zoek te gaan naar oplossingen om nieuwe, relevante (non-branded) segmenten aan te boren. Dat is dan ook precies wat Blue Mango Interactive, onderdeel van Greenhouse Group, in samenwerking met Staatsloterij heeft gedaan met de campagne ‘Unlock your dreams’.

Elke campagne moet iets toevoegen voor de consument. Advertenties zijn er genoeg, maar hoe spreek je de consument aan zodat hij/zij zich betrokken voelt bij het merk, echt geïnteresseerd is en aandacht heeft voor je uiting? Voor Blue Mango Interactive, de winnaar van de Bing Award ‘EMEA Innovator of the Year’ en ‘Beste Bing Campagne’ bij de Dutch Search Awards van afgelopen jaar, lag deze filosofie ten grondslag aan de succesvolle campagne met Staatsloterij.

De focus lag hierbij op Windows Spotlight die vanaf Windows 10 geïntroduceerd is. Windows Spotlight is een optie voor het vergrendelingsscherm van iedere Windows-computer waarbij verschillende afbeeldingen, suggesties en tips getoond worden. De afbeeldingen die de bezoeker te zien krijgt, zijn veelal idyllische locaties, zoals Canyonlands National Park, Toscane en Machu Picchu. Gebruikers van een Windows-computer kunnen op één van de textboxes op de afbeelding klikken waarna ze naar de Bing-zoekresultatenpagina worden geleid om meer over de locatie op de afbeelding te weten te komen.

Blue Mango Interactive heeft op een handige en creatieve manier ingespeeld op de mogelijkheden van de Windows Spotlight door een campagne te starten waarin de zoektermen van de getoonde locaties worden getarget. Deze zoektermen zijn ingezet om gebruikers een advertentie van Staatsloterij te tonen waarin een link wordt gemaakt met de desbetreffende locatie.

Droom verwezenlijken

De gedachte is dat, zodra iemand op de afbeelding klikt, deze persoon belangstelling heeft voor deze plekken en wellicht geïnteresseerd is om de locatie in de toekomst te bezoeken. Om de gebruiker de kans te bieden om deze droom te verwezenlijken, wordt een advertentie van Staatsloterij getoond met de tekst ‘maak je dromen waar’. Bij Staatsloterij maak je immers kans om flink wat geld te winnen om vervolgens deze droomlocaties te bezoeken. Dit sluit naadloos aan bij de nieuwe mediastrategie van Staatsloterij waarbij voorpret centraal staat.

Strategisch gezien kon niet iedere locatie zomaar gebruikt worden binnen de campagne. Alleen de locaties die voldeden aan de drie criteria van Blue Mango Interactive – een ‘droomlocatie’, lage concurrentie en hoog zoekvolume – werden opgenomen. “Door alleen deze zogenoemde sweet spots te targeten kon er binnen het advertentiebudget van Staatsloterij het maximale resultaat behaald worden,” aldus Joep Bakker, SEA Specialist bij Blue Mango Interactive.

Campagne Blue Mango Staatsloterij

Marktaandeel van Windows slim benut

De resultaten van deze innovatieve campagne zijn uitermate positief. Doordat de zoekvolumes van Staatsloterij vanuit deze campagne niet meer afhankelijk waren van het marktaandeel van Bing (9 procent in Nederland), maar juist van het marktaandeel van Windows (90 procent), heeft de campagne voor een aanzienlijk groter bereik voor Staatsloterij gezorgd. Het totale zoekvolume van Staatsloterij in Bing steeg met maar liefst 710 procent, terwijl 90 procent van het totale aantal websitebezoekers een nieuwe gebruiker was.

Door deze campagne heeft Staatsloterij haar zichtbaarheid enorm vergroot en bovendien een grote groep nieuwe gebruikers bereikt. Deze groep nieuwe gebruikers kon vervolgens weer benaderd worden vanuit verschillende onlinekanalen door middel van remarketing. Ondanks dat deze strategie voor meerdere branches relevant kan zijn, onderscheidt Staatsloterij zich van de concurrentie doordat zij de eerste partij ter wereld zijn die Windows Spotlight gebruikt om het zoekvolume te benutten. Bovendien zorgt de campagne voor additionele sales, waardoor de campagne zowel vanuit een branding als vanuit een salesperspectief kan worden bestempeld als een groot succes.

Ook een award binnenslepen tijdens Dutch Search Awards 2018? Merken, agensies en professionals kunnen cases inzenden tot 30 september 2018. Kijk op dutchsearchawards.nl voor meer informatie.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment