Passagiersrechten en Ryanair: geen gelukkige match

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 07 aug 2018 in nieuws

Het einde van de stakingen bij Ryanair lijkt nog niet in zicht. De luchtvaartmaatschappij liet eerder weten dat ondanks het ongemak gedupeerde passagiers geen recht hebben op compensatie. “Wij voldoen aan EU-Verordening 261 maar onredelijke vakbonden liggen buiten onze invloedssfeer.” Is dat zo?

De passagiersrechten die zijn vastgelegd in verordening 261/2004 en sinds 2005 van kracht zijn, hebben al tot vele rechtszaken geleid. In de oorspronkelijke tekst kregen passagiers een vergoeding bij instapweigering, wat in de praktijk neerkomt op een overboeking of een geannuleerde vlucht. Jurisprudentie zorgde ervoor dat reizigers ook bij langdurige vertragingen in aanmerking komen voor een vergoeding, mits de oorzaak daarvan binnen de invloedssfeer van de airline ligt. De volgende reeks rechtszaken draaide dan ook om wat een luchtvaartmaatschappij wel en niet onder controle heeft. Zo zijn technische mankementen geen overmacht.

In april van dit jaar besloot het Europese Hof van Justitie dat passagiers met terugwerkende kracht ook gecompenseerd moeten worden voor langdurige vertragingen en annuleringen als gevolg van zowel aangekondigde als wilde stakingen door luchtvaartpersoneel. Ryanair heeft echter laten weten niet van plan te zijn zich hieraan te houden. Wat kun je als gedupeerde Ryanair-passagier doen om alsnog je recht te halen?

AirHelp: druk van de media

Volgens claimbureau AirHelp zou de uitspraak van het Europese Hof genoeg moeten zijn om Ryanair tot compensatie te bewegen, maar juridische regels zijn volgens een woordvoerster in praktijk altijd lastiger te handhaven dan in theorie. Zij denkt dat druk vanuit de media de eerste stap is om Ryanair ertoe te bewegen zich aan de wet te houden. “Als genoeg passagiers claims indienen zal Ryanair uiteindelijk wel over de brug komen. En anders begint AirHelp waarschijnlijk wel een zaak tegen Ryanair namens een gedupeerde. Een rechter zal de gedupeerde gelijk geven en dan moet Ryanair alsnog betalen. Maar als Ryanair slim is, laten ze het niet zo ver komen. Er zijn hoge kosten verbonden aan rechtszaken.”

EUclaim: juridische procedures

Bij EUclaim stromen de stakingsclaims binnen – een week na de start hadden achthonderd passagiers zich al gemeld. “Ryanair heeft gezien het korte tijdsbestek nog geen inhoudelijke reactie kunnen geven op claims. Wij verwachten echter niet dat Ryanair de claims meteen zal uitbetalen. Indien dit waarheid blijkt te zijn, zullen wij juridische procedures gaan starten hiervoor.”

Vlucht-vertraagd.nl: Ryanair is slecht bereikbaar

Vlucht-vertraagd.nl laat desgevraagd weten ook nog steeds dagelijks Ryanairclaims binnen te krijgen. “Voor een groot deel zijn dit claims van passagiers die eerst een afwijzing of helemaal geen antwoord hebben gehad vanuit Ryanair. Zo is Ryanair met de stakingen slecht tot niet bereikbaar voor klanten. Ons standpunt wat betreft Ryanair is vrij simpel; wanneer zij vluchten aanbieden binnen Europa hebben zij zich aan de regels te houden.”

De Ierse low-cost carrier maakt het passagiers nog lastiger door te stellen dat zij niet meer wil samenwerken met claimbureaus, zegt de woordvoerder van Vlucht-vertraagd.nl. “Een onlogische keuze wat ons betreft: als claimbureau hebben we een grote database met onder andere weer-data, legal data en vergelijkbare gevallen. We leggen dus eigenlijk een kant en klare claim neer bij Ryanair met alle details die zij nodig hebben om het te verwerken. Wanneer consumenten zelf claimen, kost dit vaak inderdaad administratieve tijd voor een luchtvaartmaatschappij. We nemen dus eigenlijk een deel van het werk uit handen. Gelukkig hebben een vrije markt en mag de consument zelf kiezen in hoeverre zij een claim indienen via een claimbureau of het zelf doen. We weten ook dat het Nederlandse rechtssysteem vindt dat Nederlandse passagiers in hun recht staan om een derde partij in te schakelen om de belangen te behartigen.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment