De nieuwe koers van WhatsApp: ‘Berichten sturen gaat geld kosten’

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 06 aug 2018 in nieuws

Nu de oprichters vertrokken zijn, heeft Facebook besloten dat er eindelijk eens geld moet worden verdiend aan WhatsApp. Al gaat het nog altijd met babystapjes.

Niet minder dan 19 miljard dollar telde Facebook vier jaar geleden neer voor WhatsApp, een bedrag waarvan menigeen twijfelde of het ooit kon worden terugverdiend. Omgerekend betaalde Facebook zo’n 35 tot 40 dollar per WhatsApp-gebruiker, wat overigens nog meeviel. Microsoft heeft bij de overname van Skype in 2011 50 dollar per gebruiker betaald.

Bij de overname had de berichtenapp maar één verdienmodel: WhatsApp kostte 1 dollar per jaar. Facebook schafte dit model, waarvan toch al werd afgeweken, af. Daarna groeide WhatsApp explosief, maar werd er geen cent mee verdiend. Sterker nog: Facebook had de oprichters beloofd dat WhatsApp advertentievrij zou blijven.

In april hield oprichter en CEO Jan Koum het voor gezien bij Facebook. De aanleiding schijnt te zijn dat Facebook de strenge encryptie wilde verzwakken voor de zakelijke versie van WhatsApp.

En nu hij vertrokken is, komen er veranderingen, zij het voorlopig alleen bij WhatsApp Business. Dit is een (API) platform dat met WhatsApp in verbinding staat. Bedrijven gebruiken daarbij hun eigen WhatsApp app om met klanten te communiceren.

WhatsApp Business maakt het onder meer mogelijk dat klanten meteen een WhatsApp-gesprek met een bedrijf kunnen starten. Daarvoor zal betaald moeten worden. Evenals voor het versturen van een ticket of instapkaart. Een derde inkomstenbron is het bieden van realtime support. De tarieven daarvan zijn nog niet duidelijk.

Verder worden voortaan advertenties getoond van partners waarmee WhatsApp samenwerkt. Overigens niet in WhatsApp zelf, maar onder meer bij Facebook of bij andere online diensten. Daarop kunnen consumenten ook weer gelijk reageren via WhatsApp. WhatsApp rekent geld als het antwoord meer dan een etmaal op zich laat wachten. Het bedrag varieert, van een halve tot 9 dollarcent.

WhatsApp telt wereldwijd anderhalf miljard gebruikers, dus is het logisch dat Facebook de commerciële potentie beter wil benutten. WhatsApp Business zou al zo’n 3 miljoen actieve gebruikers hebben. Maar een vetpot zoals Facebook dat bakken geld verdient met advertenties zal WhatsApp voorlopig niet worden. Al was het maar omdat bedrijven voor support en communicatie nog tal van alternatieven hebben.

Jeroen van Glabbeek van CM.com vindt de tarifering groot nieuws voor de SMS-industrie. “We gaan nu een nieuwe fase in waarbij bedrijven en consumenten bewuster kunnen kiezen via welke kanalen ze berichten willen uitwisselen,” zo laat hij per e-mail aan Emerce weten. Het zakelijke SMS verkeer is flink aan het groeien, verzekert hij.

Een mobiel nummer wordt in elk geval cruciaal: zowel voor WhatsApp, Messenger als SMS. Berichten sturen gaat dus geld kosten. Dat geeft niks, zegt Van Glabbeek, het voorkomt overdaad.

 

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment