DeOnlineDrogist.nl groeit spectaculair door betere SEO

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 19 jul 2018 in nieuws

Begin 2018 heeft DeOnlineDrogist.nl haar kantoorruimte verdubbeld. “We hebben 2017 afgesloten met een omzet van 29 miljoen euro”, zegt medeoprichter en online directeur Joachim de Boer, meer dan één miljoen euro omzet per medewerker. Waar die groei vandaan komt? “We groeien qua vindbaarheid. In ons vak is dat handmatig werk en echt een specialisme op zich.”

Het bedrijf, dat is opgericht in 2007, is ontstaan vanuit een eerdere onderneming waarin er werd gehandeld in elektronische sigaretten. De verkoop van e-sigaretten liep goed, maar vanwege striktere wetgeving mochten ze alleen nog verkocht worden wanneer er een gediplomeerd drogist in huis was. Aangezien er nog nauwelijks online drogisterijen actief waren, zagen Joachim en zijn compagnon een gat in de markt. Ze haalden een biochemicus binnen en probeerden vervolgens met een snelle, servicegerichte webwinkel het verschil te maken in de branche. “Ik maakte destijds webwinkels en wist dus wel waar een goede shop aan moest voldoen.” Het ruime assortiment van 40.000 artikelen en het gemak van online winkelen zorgden er vervolgens voor dat DeOnlineDrogist.nl al snel een belangrijk marktaandeel wist te veroveren. Dit bleek achteraf een gouden zet, want al binnen enkele jaren mocht DeOnlineDrogist.nl zich marktleider noemen. En deze positie heeft het bedrijf nog altijd stevig in handen.

Amsterdamse kantoor groeit naar 450m²

Waar het bedrijf in 2016 – met een omzet van 21 miljoen euro – genoegen moest nemen met de 62e plek in de Twinkle top100, groeit het nog ieder jaar met dubbele cijfers. En dat is reden voor uitbreiding. Het kantoor in Amsterdam is op dezelfde verdieping uitgebreid van 200 naar 450 vierkante meter. Het is verbouwd met sportruimte, douche en extra spreekkamers. Maar ook het kantoor zelf is fors groter, want ook het aantal mensen neemt nog altijd toe. Deze zullen hoofdzakelijk de huidige groei van de klantenservice en marketingafdeling moeten gaan bezetten.

‘We doen dingen graag in eigen beheer’

Nog altijd draait DeOnlineDrogist.nl op de grotendeels zelfgebouwde shop. “De concurrentie zit vrijwel allemaal op dezelfde module. Wij zijn wat dat betreft best wel een vreemde eend in de bijt, maar als voormalig programmeur houd ik er wel van om dingen op mijn eigen manier te doen.” Inmiddels zijn er vijf programmeurs in dienst, die zich volledig bezighouden met het doorontwikkelen van DeOnlineDrogist.nl. “Ik besteed dingen niet graag uit aan externe partijen. Het idee dat we de kennis in eigen huis hebben en dingen snel kunnen realiseren, geeft me rust.”

Ook op het gebied van SEO heeft het bedrijf alles lang in eigen huis gehouden. Bureaus komen volgens Joachim vaak binnen met mooie salespraatjes, om na het tekenen van het contract alles over te laten aan een junior marketeer. “Dan doe je in feite een stapje terug en dat is voor ons geen optie. Omdat vindbaarheid voor ons van essentieel belang is, hielden we dit graag in eigen huis.”

Toch maakte Joachim voor AdResults een uitzondering. “Ik raakte tijdens een event met de salesmanager in gesprek en hij was de eerste die mij dingen over SEO kon vertellen die ik nog niet wist.”

Niet alleen SEO is belangrijk voor DeOnlineDrogist.nl, ook de AdWords-campagnes verdienen de nodige aandacht. Bij veel branches is het voeren van een gerichte campagne – mits je natuurlijk voldoende te besteden hebt – deels te automatiseren. Maar als drogist heb je te maken met tal van regels, die niet altijd even inzichtelijk zijn. “Je zou denken dat de Nederlandse wetgeving veel regels heeft, maar de richtlijnen van Google zijn nog veel strikter.”

‘Google heeft zijn eigen regels, en die zijn nergens weergegeven’

Vooral die laatste tak blijft een spannend onderdeel. Want de strenge regelgeving, waardoor DeOnlineDrogist.nl ooit is ontstaan, vormt nog altijd een rode draad binnen het bedrijf. Dat dit bij drogisterij-artikelen complex is, is een understatement. “Juridisch is op dit vlak veel geregeld, maar Google heeft ook haar eigen regels en die staan nergens duidelijk weergegeven.” Zowel bij de SEO als SEA wordt er daarom nog veel handmatig nagekeken.

Het bedrijf werkt hiervoor samen met AdResults, dat een Google AdWords tool heeft ontwikkeld waarmee een eerste check wordt gedaan. Maar daarna wordt elke campagne nog handmatig gecontroleerd. Dat is intensief, maar volgens De Boer is dat de enige manier. “Voor ons het is het extreem belangrijk dat het goed gebeurt. We hebben daarom heel gericht gekozen voor AdResults, omdat dit marketingbureau met eigen in-house ontwikkelde tools werkt. Onze SEO of SEA overlaten aan iemand die niet exact weet waar hij mee bezig is, staat gelijk aan digitale zelfmoord.”

Voor je het weet heb je volgens De Boer een campagne lopen waar bij de cross-sell-artikelen per ongeluk een verboden product wordt getoond. “Veel retailers zijn van mening dat de hele marketing geautomatiseerd moet worden, maar door alle regelgeving – die ook nog eens doorlopend verandert – is dat voor ons vrijwel niet mogelijk. We zitten er continu bovenop. De angst voor penalty’s is nu een stuk kleiner geworden.”

‘Google AdWords zorgt voor 30 procent van de omzet’

De Google AdWords-campagnes zijn goed voor zo’n 30 procent van de omzet. Het loont dus de moeite om dit goed te doen. De omzet vanuit Google AdWords-campagnes is de afgelopen drie jaar met 350 procent gestegen, en wordt steeds belangrijker, aldus De Boer. Dit is vooral het geval bij zoekopdrachten die via de mobiel worden geplaatst, omdat de organische resultaten onder de fold verdwijnen.

Waar veel andere spelers uitwijken naar het buitenland, stenen winkels openen of andere reclamevormen willen uitproberen, ziet De Boer nog voldoende groeikansen binnen de huidige werkwijze. “We groeien al jaren op rij met ruim 30 procent, puur door een gerichte inzet van SEO en SEA. Google komt continu met nieuwe updates, dus ik ben ervan overtuigd dat we alleen al met het nog verder optimaliseren van onze betaalde en organische Google-resultaten deze groei nog wel even kunnen vasthouden.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment