Influencer marketing: the new affiliate game


Wat hebben influencers met affiliate marketing te maken? Het is the next big thing in influencer marketing.

Want wat is influencer marketing? De definitie van Wikipedia luidt als volgt: ‘Influencer marketing is a form of marketing in which focus is placed on influential people rather than the target market as a whole’. Klink logisch. Schieten met scherp in plaats van met hagel. Maar dan komt het meest interessante: ‘It identifies the individuals that have influence over potential buyers, and orients marketing activities around these influencers’. Potential buyers dus. Want uiteindelijk wil je als marketeer niet alleen dat mensen weten (awareness) of iets vinden (attitude) van jouw product, je wilt ze ook aanzetten tot een aankoop (action).

Time to look further

De meest eenvoudige vorm van Influencer marketing is een product of dienst laten ervaren door influencers, die daar vervolgens een review over schrijven. Meestal is dat objectief, soms iets minder. Maar in veel gevallen stopt de rol van influencers bij het verkondigen van hun mening. Dat kan heel goed bijdragen aan KPI’s als brand awareness en engagement, maar daar blijft het vaak – onnodig – bij.

Want influencer marketing is steeds meer volwassen aan het worden. Met volgroeide socialmediaplatformen en direct meetbare resultaten. Influencer marketing KPI’s gaan steeds vaker over hoe je het publiek dieper de marketing funnel in krijgt. Clicks vanuit sponsored posts worden gemeten met tracking links en campagnes worden betaald op basis van verwachte traffic en sales – naast reach/engagement. Dat begint al te lijken op affiliate marketing. Behalve dat de vergoeding voor influencers nog steeds in de meeste gevallen fixed is. Zou je een influencer op termijn kunnen betalen op basis van pay per view, pay per click of zelfs pay per sale? Influencers weten als geen ander wat hun volgers aanspreekt en hoe je daarmee de beste resultaten behaalt. Vergoedingen op basis van behaald resultaat kunnen voor beide partijen zo heel goed uitpakken.

‘People buy from people they trust’

Het kan nog een stap verder – en het gebeurt al. Amazon experimenteerde in 2017 al met haar Amazon Influencer Program. Influencers geselecteerd op bereik, contentkwaliteit en relevantie krijgen de kans binnen Amazon hun eigen ‘winkeltje’ te openen met door hen aanbevolen producten. En doen hun volgers vervolgens een aankoop? Dan krijgen de influencers een percentage van de verkoopprijs. Affiliate marketing 2.0.

Natuurlijk staat geloofwaardigheid bij influencer marketing voorop. Een influencer is wezenlijk wat anders dan een nieuw advertentiekanaal. Een hoge authenticiteit draagt alleen maar positief bij aan een beter resultaat. Mensen kopen van mensen die ze vertrouwen. En ze vertrouwen die mensen om een reden; omdat ze ze geloven.

Tips
  • bedenk goed waarvoor je influencer marketing inzet in jouw marketing funnel. Staar je niet blind op die laatste sales click, maar kijk ook naar awareness en attitude;
  • realiseer je altijd dat je met een influencer werkt en dat een influencer niet voorjou werkt. Dat lijkt een nuance, maar de juist de authenticiteit en creativiteit zijn de kracht van influencers;
  • influencers spreken als geen ander de taal van hun volgers. Maak daar gebruik van. Ga zeker niet op zoek naar een makkelijk nieuwe advertentiekanaal.



Lees het volledige bericht op Emerce »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.