Vijf vragen over MediaMonks


Reclameman Sir Martin Sorrell neemt voor 300 miljoen euro het Hilversumse MediaMonks over. Het full service bureau, dat in de afgelopen jaren heel wat creatieve prijzen binnensleepte, gaat naar eigen zeggen ‘gewoon op de oude voet door’.

MediaMonks, is dat niet een heel oud Nederlands bedrijf?

Voor internetbegrippen zeker. Zeventien jaar alweer. Wesley ter Haar richtte de onderneming (samen met Gin Roberscheuten en Terrence Koeman) in 2001 op in wat hij noemt de ‘noughties’, toen het multimediaformaat Flash het internet veroverde. Maar het is snel gegaan: van vier designers in een kelder naar 170 Monks in New York en Londen in 2012 en ruim zeshonderd werknemers nu. Allemaal bereikt door ‘keihard werken’. Ter Haar, bijgestaan door Victor Knaap, gelooft naar eigen zeggen in 1 procent inspiratie, 99 procent transpiratie.

Waarom zit zo’n groot internationaal bedrijf toch in dat kleine mediadorp Hilversum?

Goeie vraag, want Ter Haar komt zelf uit en woont in Amsterdam. Vorig jaar heeft MediaMonks voor vijf jaar bijgetekend om in The Amsterdam Office te blijven, zoals het bedrijf het pand aan de Hilversumse Schapenkamp 2 internationaal presenteert. Gewoon een buitenwijk van Amsterdam dus. Wel lekker dicht bij het station. Ter Haar heeft namelijk een hekel aan personeel met auto’s. Wel overwoog het bedrijf om naar Amsterdam te vertrekken, want het kantoor uit de jaren zeventig is weinig duurzaam. Met hulp van burgemeester Broertjes zijn vergunningen voor zonnepanelen en een warmtepomp voor warmteopslag sneller losgekomen. Ongeveer de helft van het personeel werkt in Hilversum. De rest werkt in negen andere kantoren, onder meer Los Angeles, New York, Barcelona, Londen, Stockholm, São Paulo, Buenos Aires, Dubai, Singapore en Shanghai.

Martin Sorrell, is dat niet die reclamegoeroe?

De Brit (73) begon zijn reclameloopbaan in 1975 bij Saatchi & Saatchi. Daar deed hij vooral de financiële kant en leerde hij al het vak van overnames. Een groot deel van de acquisities in die jaren deed hij zelf. De ommekeer kwam in 1985, toen Sorrell Wire and Plastic Products kocht, een fabrikant van….winkelmandjes. Hij nam niet minder dan 18 advertentiebedrijven over en verbaasde vriend en vijand met een vijandelijke overname van J. Walter Thompson, gevolgd door weer een vijandelijke overname van Ogilvy & Mather. WPP, de naam is nooit veranderd, groeide dankzij overnames uit tot een van de grootste conglomeraten van reclamebedrijven. Eerder dit jaar werd Sorrell geschorst na beschuldigingen over gesjoemel met gelden. Waarop hij ontslag nam en meteen de draad weer oppakte met wat hij zijn leven lang al doet: bedrijven overnemen.

Is die Sorrell geen digibete dinosauriër uit de vorige eeuw?

Bepaald niet. Hij is vaste spreker en vaak ook moderator op het grote marketingcongres DMEXCO in Keulen en heeft een duidelijke visie op de digitale ontwikkelingen. Zelf heeft hij het roer moeten verzetten in 2017, toen zijn bedrijven duidelijk begonnen te lijden onder de digitale disruptie van Google en Facebook. Sorrell investeert in MediaMonks via zijn nieuwe bedrijf S4. Hij ziet een digitaal reclameplatform voor zich met naast creatief talent ook kennis van data-analyse.

Zijn de oprichters nu multimiljonair?

Dat staat vast. Beide partijen doen geen mededelingen over de bedragen die op tafel worden gelegd, maar dat Sorrell 300 miljoen euro betaalt, is geen groot geheim meer. Overigens stonden de oprichters al in de Top 100 Jonge Selfmade Miljonairs van Quote. In het recentste nummer staan Gin Roberscheuten (39), Terrence Koeman (36), Wesley ter Haar (39) allemaal allemaal ingetekend voor 10 miljoen euro. Dat hadden ze te danken aan de investering in het verleden van private equity fonds Capital Bencis van Zoran van Gessel en Jeroen Pit. Het huidige management krijgt uitbetaald in cash en aandelen. Ze behouden een belang van 25 procent in het bedrijf tegen een waardering van 37 miljoen euro. Maar daar houdt het niet op: MediaMonks krijgt een aparte notering aan de Britse beurs.



Lees het volledige bericht op Emerce »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.