Marktplaatsen pakken de helft van Duits e-commerce

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 09 jul 2018 in nieuws

Online marktplaatsen, en dan met name Amazon.de, zijn goed voor de helft van alle internetverkopen in Duitsland. De digitale omzet als geheel steeg met 11,1 procent in het eerste half jaar van 2018.

Dat laten nieuwe marktcijfers van het Bundesverbandes E-Commerce und Versandhandel Deutschland (bevh) zien. Die organisatie is sterk vergelijkbaar met wat Thuiswinkel.org in Nederland doet.

Vanwege het first mover advantage is Amazon niet alleen dé marktplaats in Duitsland, maar zijn ‘Amazon’ en ‘e-commerce’ nog niet geen synoniemen. Het huidige onderzoek van bevh laat zien dat de helft van de digitale handel via Amazon en – in mindere mate – eBay verloopt. Lokale partijen hebben die positie nooit kunnen overnemen. Een ander onderzoek, dat van Handelsverband Deutschland, dicht Amazon alleen al een marktaandeel van 50+ procent toe.

Alle webwinkels en marktplaatsen bij elkaar waren in het tweede kwartaal goed voor een omzet van 15,6 miljard euro. Voor de multichannel retailers kan daar nog eens 769 miljoen euro bij worden opgeteld, want zo groot waren hun online verkopen.

Digitale diensten zoals tickets, downloads en hotelboekingen mogen daar ook nog bij worden opgeteld. Het verkooptotaal van dat soort ‘items’ bedroeg in het tweede kwartaal 4,6 miljard euro, een plus van 10,9 procent.

Opvallend is de productgroep ‘Dagelijkse benodigdheden’, waar naast boodschappen ook diervoer en aankopen bij de drogist toe behoren. Dit segment zag de omzet met 15,4 procent toenemen tot 1,1 miljard euro.

De Duitse e-commercemarkt is in 2017 met 10,9 procent gegroeid tot 58,5 miljard euro. Voor het nu lopende jaar rekent men op een stijging van 9,3 procent tot 63,9 miljard euro.

Foto: Thomas Kohler (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment