Xiaomi: grootste technologiebeursgang na Alibaba


Het is de grootste technologiebeursgang na Alibaba, maar wel met een ander karakter, want Alibaba koos voor de Amerikaanse beurs. Xiaomi kiest voor China.

Vanochtend is in Hong Hong mobieltjesmaker Xiaomi naar de beurs gegaan onder zware omstandigheden: de markten zijn meer bezig met de handelsoorlog tussen China en de VS dan de beursgang van een technologiebedrijf. Ook oprichter en CEO Lei Jun moest toegeven dat de timing wat ongelukkig is. De koers daalde in eerste instantie 5,9 procent om daarna weer op te klimmen.

De keuze voor Hong Kong is niet zo vreemd. Het bedrijf gaat pas volgend jaar smartphones in de VS verkopen. Zijn apparaten verkoopt de ‘Apple van China’ nu vooral in eigen land.

Dat kan natuurlijk snel veranderen. Xiaomi is momenteel al de vierde smartphoneproducent ter wereld. Vorig jaar verkocht het bedrijf wereldwijd 92 miljoen smartphones. Een merk als Huawei is in Europa in zeer korte tijd ook als een komeet omhoog geschoten. Wel zijn de marges bij Xiaomi lager dan bij Huawei. De toestellen zijn veel goedkoper.

Xiaomi is echter meer dan hardware. Het bedrijf heeft in meer dan tweehonderd bedrijfjes geïnvesteerd die verwante producten en diensten ontwikkelen. Hierdoor verkoopt Xiaomi bijvoorbeeld ook smartwatches, slimme televisies en een elektrische scooter. In 2017 waren deze investeringen goed voor een boekwinst van omgerekend 762 miljoen euro, noteert VEB.

Opmerkelijk: Xiaomi schrijft in het prospectus aan aandeelhouders dat de netto winstmarge op de hardware die het verkoopt nooit meer dan 5 procent zal zijn. Stijgt deze er wel boven, dan geeft het bedrijf het surplus terug aan zijn klanten.

De klapper moet komen van diensten. Zelfs al verdrievoudigt de smartphone-omzet nog eens, met 5 procent winstmarge blijft krap 1 miljard euro nettowinst over.



Lees het volledige bericht op Emerce »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.