Google heeft Nederlandse online branche in wurggreep

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , ,
Posted 09 jul 2018 in nieuws

Uitgevers lopen miljoenen euro’s reclameomzet mis, exchanges draaien suboptimaal en profielinformatie wordt niet gemeten. Een internationaal branche-initiatief moest de digitale sector een vliegende GDPR-start geven, maar Google traineert.

Uitgevers hebben deze dagen een probleem. De nieuwe privacywet vereist dat ze toestemming moeten vragen om persoonsgegevens van consumenten te verwerken. Googles marktplaats voor reclamehandel DoubleClick AdEx kan daar echter niet mee overweg. Dit zadelt de markt, van uitgevers tot mediabureaus tot technologiepartijen, met een probleem op. Het IAB Consent Framework had dit moeten voorkomen, maar Google implementeerde dat nog niet. De gevolgen hiervan zijn hét grote onderwerp van discussie in de directiekamers.

Dit IAB-raamwerk is namelijk ontworpen om juist te voorkomen dat de invoering van de AVG, of in het Engels: GDPR, tot problemen zou leiden. Uitgevers, marktplaatsen en andere technologieleveranciers beloven om, mits ze toestemming daarvoor hebben, profielinformatie uit te wisselen om gepersonaliseerde reclames te kunnen vertonen. Google zegde pas op het allerlaatste moment toe om dit raamwerk toch te ondersteunen. Implementatie volgt op zijn vroegst in augustus en mogelijk zelfs later.

Overigens moet wel worden gezegd dat de branche, met het IAB voorop, anderhalf jaar de tijd heeft gehad om hun initiatief te bouwen en uit te rollen. De specificatie voor standaardisatie werden echter pas in april bekend. Weer een hele late branchereactie op een hot issue die partijen heel weinig tijd laat voor implementatie.

Het nu ontstane probleem is dat uitgevers, of DSP’s als Platform 161 en Mediamath T1 of SSP’s als Improve Digital, geen profielinformatie meer van of naar AdEx kunnen sturen voor biedingen op hun inventory. AdEx kan die informatie niet uitleveren aan de SSP’s omdat Google de standaard van het consortium niet ondersteunt. Uitgevers kunnen dus niet meerdere exchanges tegen elkaar laten bieden. Ze doen of alles via Google of daar omheen met partijen als Adform, AppNexus, OpenX en Rubicon.

Een afgeleid probleem is de ketenafhankelijkheid binnen de online media-industrie. Een reclameboodschap gaat van adverteerder naar uitgever vaak over meerdere netwerken. De weg tussen zender en ontvanger is lang. Google speelt in die keten vanwege zijn dominante marktpositie altijd wel ergens een rol. Weigering tot deelname aan dat geheel is als zand in een machine.

Marktpartijen kunnen zich nu gedwongen voelen om zich óf helemaal in Googles netwerk te nestelen óf zich daaraan te onttrekken. De huidige situatie toont in elk geval hun afhankelijkheid en kwetsbaarheid. In die zin forceert Google een eindspel dat mogelijk eindigt in een monopolie-achtige situatie.

Het staat ook niet vast dat Google in augustus daadwerkelijk de standaarden van het Consent Framework omarmt. Een onderzoek van de Europese consumentenbonden, verenigd in BEUC, constateert dat de techgiganten de AVG toch nu al niet goed hebben geïmplementeerd. Dat kan voor hen een overweging zijn om iedere daaraan gerelateerde actie uit te stellen en nog eens tegen het licht te houden.

Op juridisch vlak loopt Google in Europa toch al op eieren vanwege monopolie-onderzoeken naar Shopping, Adwords en Android. Zijn dominante positie in de reclamewereld maakt ontwrichtende handelingen alleen maar lastiger.

Zestig procent van de Nederlandse online reclamebudgetten gingen in de eerste helft van 2017 naar social en search, lees: Facebook en Google. De kruimeltjes zijn voor lokale en andere buitenlandse partijen. In de eerste zes maanden vorig jaar gaven adverteerders voor 954 miljoen euro uit aan reclame op internet. De cijfers over 2018 verschijnen na de zomer.

Foto: oliver dodd (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment