Felle kopersstrijd MediaMonks, ‘300 miljoen euro’

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 03 jul 2018 in nieuws

De Engelse Martin Sorrell is een van de partijen die het internationaal gerenommeerde digitale productiehuis MediaMonks uit Hilversum willen kopen. Een andere belangstellende is het concern dat Sorrell tot voor kort als CEO leidde: WPP.

De Financial Times meldt de strijd om het Nederlandse bedrijf als eerste en drie bronnen bevestigen het nog eens aan persbureau Bloomberg. De krant spreekt over een overnamesom die zo hoog kan liggen als driehonderd miljoen euro.

Er zouden meer partijen interesse hebben getoond. Ook de namen van Accenture en Inflexion worden genoemd. MediaMonks zou via een veiling worden verkocht, een proces dat in handen is van Clarity Corporate Finance.

Het Noord-Hollandse bedrijf heeft ruim zevenhonderd digitaal creatieven in dienst op meerdere continenten ter wereld. Zij leveren digitaal mediaproducties van internationale grote kwaliteit. Dat soort bedrijven zijn er weinig, wat de grote interesse en de prijs verklaart.

Martin Sorrell moest onlangs na een intern conflict WPP verlaten en besloot met een eigen, nieuw investeringsfonds nog eens een bureaunetwerk te gaan bouwen. Dat doet hij vanuit het daartoe opgerichte S4 Capital. Hij heeft zeker 170 miljoen euro klaarliggen, eigen middelen en toezeggingen van institutionele partijen, om digitaal specialisten te kopen. Een deel van de MediaMonks-aankoop zou dus ook met leningen worden betaald.

Over zijn vertrek zei hij vorige week in Cannes:

Keith Hunt van M&A advisory Results International denkt dat Sorrell een lijst van twintig tot dertig bedrijven heeft waarin hij is geïnteresseerd. Investeerders, want S4 is nog geen bureaunetwerk maar een opkoper, werken doorgaans met longlists en shortlists voor hun strategische schaakspel.

Onder WPP komt MediaMonks binnen een gevestigde structuur, bij S4 is het de eerste schakel van een keten die wordt geregen door een kenner.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment