Klarna beweegt met app en betaalkaart richting banken


Betaalbedrijf Klarna heeft een eigen consumentenapp op de markt gebracht. Daarnaast kondigen de Zweden aan met een betaalkaart te komen. Het zijn de eerste zichtbare stappen die volgen op de vorig jaar zomer verworven banklicentie, en een opmaat naar een stevigere positie tussen de traditionele bankbedrijven.

De verrassing was groot toen vorig jaar zomer bekend werd dat betaalbedrijf Klarna een Europese banklicentie kreeg. Wat wilde het fintechbedrijf Klarna tussen de banken?

App voor e-commercetransacties

Het is tijd dat er een Ryanair van de financiële industrie opstaat, zo legde CEO Sebastian Siemiatkowski de Financial Times uit. Een bedrijf dat de sector eens flink opschudt en daarmee voor een ‘iPhone moment’ zorgt. De banklicentie zou Klarna in staat stellen nieuwe producten te lanceren die het met alleen de kredietvergunning niet kon maken. Klarna’s COO haastte zich om die uitspraken wat te nuanceren. Hij zag de Zweedse fintech – vooral bekend om de betaaloplossing voor online bedrijven – niet direct hypotheken verstrekken, leningen aanbieden of betaalkaarten versturen. Maar met zeventig miljoen gebruikers heeft het in zijn ogen wel een sterke positie om de trajecten die consumenten nu afleggen te verbeteren.

De eerste zichtbare stap die hiervoor wordt gezet is de introductie van een eigen app, gericht op consumenten. Gebruikers van de applicatie kunnen daardoor al hun online aankopen op één centrale plek beheren. Mits die zijn betaald via Klarna. De app toont bijvoorbeeld van welke bestellingen de betalingen nog niet zijn afgerond en biedt een optie de overschrijving alvast in te plannen of op een takenlijst te plaatsen. Voor de al geleverde producten is een retournering in gang te zetten.

Kansen door PSD2

Het bedrijf benadrukt in een toelichting aan BI Nordic dat een uitbreiding van de app op de planning staat. Daarbij zegt het te leunen op de banklicentie. Zodra PSD2 wordt uitgerold en banken de transactiedata van hun klanten kunnen delen, zal de Klarna-app ook aankopen tonen die via andere betaaloplossingen zijn afgerekend. Het bedrijf wil zo één centrale plek creëren voor alle online aankopen.

Klarna’s COO heeft al eerder aangegeven naast financiële diensten ook advies en inzicht te willen geven op de momenten dat een consument daar op zit te wachten. Hij vindt dat het bankwezen daar onvoldoende oog voor heeft. Enkele maanden geleden werd ook al bekend dat Klarna diensten van Tink wil afnemen. Dit Zweedse bedrijf heeft (samen met ABN AMRO) technologie ontwikkeld die mensen inzicht geeft in hun financiële situatie. Het is aannemelijk dat Klarna vergelijkbare bedoelingen heeft met de eigen app.

Behalve technologie, brachten de Zweden ook het nieuws naar buiten – toch – met een betaalkaart te komen. Nog voor de zomer wordt deze in ieder geval in eigen land uitgebracht. De app geeft gebruikers de mogelijkheid zelf een betaalwijze te kiezen: direct, op rekening of een combinatie daarvan.

De app wordt behalve op de thuismarkt ook in Nederland uitgebracht, zo bevestigt een woordvoerder. Of er een Nederlandse bankkaart volgt, laat ze in het midden.



Lees het volledige bericht op Emerce »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.