Jeroen Dekker (Active Ants): ‘De hele sector moet zwaar investeren’

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 30 jun 2018 in nieuws

De overname kwam zelfs voor insiders als een grote verrassing. E-fulfillmentbedrijf Active Ants is onlangs voor een onbekend bedrag in handen gekomen van de Belgische pakketvervoerder bpost. “Zonder vermogende partners kom je er niet”, zegt medeoprichter Jeroen Dekker.

De overname betekent niet dat Active Ants nu ook in België gaat beginnen. Integendeel: Dekker en zakenpartner Jean Lahaye hebben überhaupt geen concrete plannen voor buitenlandse vestigingen. “Wij zien nog altijd een enorme groei voor de Nederlandse markt”, zegt de directeur. “Vergeet niet dat we vooral het mkb bedienen. Grote e-commerceaanbieders als bol.com, Amazon of Coolblue hebben hun eigen e-fullfillmentcenters, mkb’ers zijn aangewezen op onafhankelijke partijen.”

Dekker constateert zelfs groeipijnen in de markt: bezorgers als PostNL en DHL zijn tijdens piekdagen (zoals Black Friday) vaak al niet meer in staat om op tijd pakjes af te leveren. “De hele sector zal de komende jaren zwaar moeten investeren.”

Winst maken
Dekker en Lahaye namen in 2012 Alpak BV over, een bedrijf dat jarenlang alles inpakte en verstuurde wat maar mogelijk was. Er waren een paar e-commerceklanten, maar e-fulfillment moest van de grond af opgebouwd worden. De oprichters zagen mogelijkheden voor robots. Daarmee zouden ze veel efficiënter kunnen werken. Active Ants heeft intussen de grootste AutoStore-operatie van de Benelux in gebruik met 64.000 bakken en 32 robots die artikelen razendsnel van de schappen kunnen halen. Straks moeten robots ook kunnen inpakken. Samen met Fizyr (voorheen Delft Robotics) heeft Active Ants een pilot afgerond met een robotarm die de orderpicking overneemt.

De twee ondernemers zijn vooral bekend geworden van de Rabobank-reclame op televisie (‘Een Fries en een Limburger die toch heel goed kunnen samenwerken’). Het spotje is in totaal zo’n zevenhonderd keer uitgezonden. Het bedrijf werd weliswaar niet genoemd, maar toch op de kaart gezet, verzekert Dekker. “Zeker bij onze bestaande klanten. Ik heb deze kans dan ook met beide handen aangegrepen.”

Het door Rabo verstrekte krediet heeft echter geen vervolg gekregen, omdat Rabo in principe niet aan risico-investeringen doet. “Hun verhaal was dat we eerst maar winst moesten maken. Ze begrepen natuurlijk ook wel dat dit niet de strategie kon zijn. Als je vooruitloopt met technologie, moet je in een hoger tempo verder. Die technologie is nog niet af en wordt nog dagelijks verbeterd. Grote automatiseerders komen bij ons kijken hoe we dat doen.”

Onafhankelijk
Voor verdere groei werd een crowdfundingactie opgezet, die 600.000 euro opbracht. Dekker: “Zeshonderd investeerders die je niet kent, blijken in je bedrijf te geloven.”

De investering van bpost moet het bedrijf naar een hoger plan tillen. Waarbij de onafhankelijkheid moest worden opgegeven, maar volgens Dekker is duidelijk afgesproken dat er op afstand bestuurd wordt. “Dat bpost wil investeren voor de lange termijn gaf de doorslag. Zolang we groeicijfers laten zien, zullen ze niet gauw ingrijpen.” Daar is hij blij mee: “Een financiering regelen is niet zo eenvoudig. Als je nu nog wilt beginnen met e-fulfillment moet je toch al gauw een miljoen euro op tafel leggen. Om over geld voor verdere groei nog maar te zwijgen. Zonder vermogende partners lukt dat niet.”

* Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#166).

Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment