Vijftig miljoen groeigeld voor TourRadar

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 26 jun 2018 in nieuws

Het internationale online reisbureau TourRadar haalt nog eens vijftig miljoen dollar extra groeigeld op in een ronde die wordt geleid door TCV.

Eigenlijk was het niet de bedoeling om zo kort na de laatste financieringsronde (november 2017) weer geld op te halen. Maar de gelegenheid diende zich aan en de leiding wilde het aanbod niet laten liggen.

Behalve veel geld brengt TCV expertise over de reissector mee en is het bekend met hypergroei. Het was instrumenteel bij de groeiversnelling van partijen als Airbnb, Expedia, Dollar Shave Club, Facebook, GoDaddy, LinkedIn en Spotify. Aan dat rijtje wordt nu de Oostenrijkse onderneming toegevoegd.

TourRadar is een bedrijf waar reizigers meerdaagse tours kunnen boeken. Het aanbod bestaat uit meer dan 25.000 tours in 200 landen. Dat is afkomstig van grote partijen als Intrepid Travel, Topdeck Travel, Trafalgar en Uniworld en zeshonderd regionale en lokale touroperators. De grootste klantengroep zijn millennials; de leeftijdsgroep tussen pakweg de zestien en dertig jaar. De meeste klanten zijn vrouw. De retentieratio ligt op 1,7.

Eind vorig jaar investeerde het Nederlandse fonds Endeit in TourRadar. Dat heeft ook tegen betrekkelijk gunstige voorwaarden ook in deze ronde meegedaan om ervoor te zorgen dat zijn belang niet te veel zou verwateren.

Martijn Hamann: “Dit kan echt een wereldmerk worden. Dat is absoluut ons streven. Het aanbod, de technologie en de reizen zijn allemaal schaalbaar. Tot op heden bedient TourRadar enkel het Engelse taalgebied. Met het nieuwe kapitaal gaan we de groei versnellen, bijvoorbeeld door de plannen voor 2019 naar voren te halen.”

Een belangrijk onderdeel van de groeistrategie is het internationaliseren van de site. Dat houdt in: het vertalen naar lokale talen en het aanbieden van lokale support en betaalmogelijkheden.

Daarna, en Hamann schat dat de voorbereidingen tussen de zes en negen maanden gaan duren, kan TourRadar gaan werken aan zijn internationale branding. Het merk moet zo algemeen bekend worden als bijvoorbeeld Airbnb en TripAdvisor.

In samenhang met de financiering is Erik Blachford, venture partner bij TCV, toegetreden tot de raad van commissarissen van TourRadar. Blachford was voorheen president en CEO van IAC Travel en beheerde alle travel assets van IAC, waaronder Expedia, Hotels.com en Hotwire. Hij kent het bedrijf van de Australische broers Travis en Shawn Pittman sinds hij er als angel investor instapte.

Foto: whiteheart1882 (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment