‘Apple Pay en Google Pay verliezen marktaandeel’


Ondanks een veelbelovende start lijken Apple Pay en Google Pay marktaandeel te verliezen. Dat beweert in elk geval het bedrijf Kount op grond van eigen onderzoek. Minder partijen accepteren beide betaalapps. Het verlies zou voor beide aanbieders zo’n 13 procent bedragen.

Voor zijn jaarlijkse Mobile Payments & Fraud Survey werden 600 bedrijven aangeschreven van januari tot maart 2018. En het beeld voor Apple Pay en Google Pay is niet gunstig. Kount spreekt zelfs van een ‘dramatische teruggang’. Apple Pay daalde van 48 naar 35 procent, Apple ging van 38 naar 25 procent.

Het verlies betekende winst voor PayPal en AmEx, terwijl Samsung Pay, Visa Checkout, MasterPass en Chase Pay op een gelijk niveau bleven.

De verklaring voor de teruggang is vermoedelijk dat gebruikers voor bepaalde oplossingen zijn aangewezen op andere betaalmethoden dan Apple Pay en Google Pay. Voor Apple Pay is wellicht het grote bezwaar dat banken nog altijd geen toegang hebben tot de NFC chip in de iPhone en dus verplicht zijn om gebruik te maken van Apple Pay. De meeste partijen willen zo’n ‘lock-in’ niet.

Wel moet worden aangetekend dat Kount vooral partijen sprak die net als Kount zelf mobiele fraud bestrijden. En dat het onderzoek werd uitgevoerd samen met Braintree, een dochter van PayPal.



Lees het volledige bericht op Emerce »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.