Zalando: tien procent omzet is van derden

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 12 jun 2018 in nieuws

Bijna tien procent van de omzet op Zalando wordt gerealiseerde door merken zelf en aangesloten winkelketens. Het bedrijf wil het partnerpogramma hierachter meer dan verdubbelen op middellange termijn.

Uiteindelijk wil Zalando dat rond een kwart van de verkopen niet door het bedrijf zelf plaatsvindt, maar door derde partijen. Dat zijn vertical retailers, multibrand retailers en brick & mortar-retailers.

Dat vertelde het bedrijf vorige week op een speciale dag voor de financiële markt.

Het partnerprogramma is een van de middelen die ervoor moeten zorgen dat er in elk van de zeventien landen een optimaal lokaal en internationaal assortiment wordt geboden. Heeft Zalando iets zelf niet in de schappen dan kunnen derde retailers of merken zelf hun producten tegen betaling alsnog in de schappen leggen.

Deze marktplaatsfunctie bestaat ook voor fullfillment. Winkels en merken kunnen hun producten, tegen betaling, ook in de distributiecentra van de webwinkel leggen. Daarmee maken ze ook gebruik van de internationale logistieke contracten die er zijn op de markten waar de modewinkel actief is. En, vooralsnog enkel in Duitsland, van de verfijnde logistieke opties die klanten krijgen aangeboden.

Zalando noteerde in 2017 een omzet van 4,5 miljard euro. Dat is binnen de bandbreedte van 20 à 25 procent die het zichzelf in 2017 oplegde. De omzet moet in 2020 zijn gegroeid tot of voorbij de tien miljard euro.

Om dat te realiseren wordt in verscheidene domeinen fors geïnvesteerd. De site en app zijn met ongeveer een derde sneller gemaakt. Kunstmatige intelligentie wordt ingezet om de winkel persoonlijker te maken, met gerichtere advies en meer inspiratie. En er worden meer lokale distributiecentra gebouwd om sneller te kunnen leveren:



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment