Magento nu onderdeel Adobe: maar wat betekent het voor gebruikers?

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 08 jun 2018 in nieuws

De overname van Magento roept veel vragen op over Adobes motieven en ambities. Zo is nog onduidelijk wat de integratie van het e-commerceplatform in Adobes ‘Experience Cloud’ betekent voor gebruikers. Zijn zij straks nog vrij om voor tools te kiezen die niet uit Adobes stal komen? En blijft de open source variant bestaan? Ondanks de onduidelijkheid denkt Mathijs Kok van Magento-partner Guapa e-commerce dat de overname goed uitpakt.

Voor de oplettende kijker moet de overname geen verrassing zijn geweest. Het is namelijk een publiek geheim dat Adobe eerder al Hybris probeerde te kopen. En misgreep. Een poging om Demandware over te nemen mislukte eveneens – dit platform is inmiddels onderdeel van Salesforce. De vraag was dus niet of maar wanneer Adobe de Experience Cloud zou uitbreiden met e-commercesoftware. 

Shopify of Lightspeed waren nog logische alternatieven, maar in Megento vond het een gewillige prooi. Nadat het in 2015 loskwam van eBay heeft CEO Mark Levelle niet onder stoelen of banken gestoken hard te willen groeien, een beursgang of overname lagen dus in de lijn der verwachting. Op Magento’s conferentie Imagine eind april heerste al een gevoel van “afscheid”, merkte Kok. Door de nadrukkelijke aanwezigheid van Amazon hield hij ook rekening met diens overname.

‘Garantie voor groei’

Gebruikers van het Magento-platform kunnen volgens hem tevreden zijn met Adobes keuze. Met de softwarepakketten voor onder meer analytics, contentmanagement, campagnes voor customer journey’s, personalisatie en reclame die het bedrijf in huis heeft, kan hij de wildste integraties bedenken. En als er ook een koppeling met Adobes creatieve programma’s volgt, biedt Adobe zo’n beetje alles voor een digitale propositie.

Voor gebruikers van het Magento-platform ziet hij bovendien een andere reden om blij te zijn: funding. De makers van het e-commerceplatform hebben sinds ze zelfstandig werken al flink geïnvesteerd. De ontwikkeling van de zakelijke Enterprise-variant en Magento 2 springen daarbij het meest in het oog. Toch denkt Kok dat er nog wel wat stappen zijn te maken. Een uitbreiding van de headless-functionaliteit zou gebruikers goed uitkomen. En ook in de ‘suite’ voor Progressive Web Apps zit toekomstmuziek. Op de iets langere termijn lijkt Magento gereedmaken voor Augmented Reality of Virtual Reality geen gek idee.

“Voor al die zaken is nu een bijna oneindige hoeveelheid aan kapitaal beschikbaar. De investering van 1,68 miljard dollar wil Adobe natuurlijk op een manier terugverdienen.”

‘Rol community verandert’

Om één ingrijpende verandering kan de markt eigenlijk niet heen. Of Magento’s gratis open source-variant blijft bestaan is namelijk maar de vraag. “Daarbij hinken ze echt op twee gedachten”, merkt Kok. Er is eerder al een duidelijke splitsing gemaakt in de ‘product stack’. Met de komst van Magento 2 zijn de technische verschillen tussen de Community-variant, nu Open Source geheten, en Enterprise-editie groter gemaakt. Op de zakelijke markt is immers het geld te verdienen. Of de Open Source-versie overeind wordt gehouden noemt hij daarom twijfelachtig. Met een opzet waarbij deze versie niet in live-omgevingen is te gebruiken – als een sandbox om extensies te bouwen en testen – houdt hij serieus rekening.

Om niet voor al te veel onrust te zorgen na de overname was CEO Lavelle er dan ook als de kippen bij om met belangrijke figuren uit de community een praatje te maken. “Het begrip community is bewust losgekoppeld van de software zelf. Die community blijft ook in de nieuwe opzet bestaan, daarvan ben ik overtuigd. Het is namelijk ontzettend belangrijk om contact te houden met de bouwers, ook voor Adobe.”

Einde aan keuzevrijheid?

De grote angst onder gebruikers, sinds de overname goed gevoed door Magento’s concurrenten, is natuurlijk dat Adobe hun vrijheid afneemt. Is het e-commerceplatform eenmaal onderdeel van een ‘suite’ dan ligt het voor de hand dat de nieuwe eigenaar retailers verplicht te werken met Adobes oplossingen.

Weg is de flexibiliteit dus? Daarvoor zegt Kok niet zo bang te zijn. Dat de e-commercesoftware steeds meer als een headless platform gaat fungeren is in zijn ogen eerder een bewijs van een tegengestelde ontwikkeling. Het maakt het mogelijk Magento via API’s met andere leveranciers te koppelen. Theoretisch kan de ene afdeling met een product van Adobe werken en kiest men ergens anders voor een specialistische tool van Salesforce.

“Ditzelfde zag ik toen Magento twee jaar terug RJ Metrics overnam. Gebruikers waren bang dat Magento de eigen Analytics-oplossing zou opdringen. Iedereen is huiverig voor verandering. Zelf houd ik voor ogen dat het vandaag de dag draait om cloudoplossingen, snelheid en de on demand-afname. En niet om eigenaarschap. Hoe groter de ‘merchant’ wordt, hoe belangrijker het is om te zoeken naar de beste oplossing en niet zo zeer de software die toch al voor handen is. Adobe schiet er niets mee op de eigen software te ‘pushen’, zoiets levert alleen maar ontevreden gebruikers op.”

Naast alle welkome gevolgen is er voor de talloze Magento-bouwers en adviespartijen zoals Kok zelf heeft toch één mindere kant aan het verhaal. Een groot deel van de markt moet nog de overstap maken naar Magento 2, iets dat om een serieuze investering vraagt. Hij sluit niet uit dat die bedrijven afwachtend zullen zijn, huiverig misschien, om juist nu knopen door te hakken. “Dit is ook erg afhankelijk van hoe partners zoals wij hiermee omgaan. Magento blijft een losstaand product. Dus als er voor een bedrijf al een ‘fit’ was, is die er in mijn ogen nog steeds.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment