Volvo HR90 voert sollicitatiegesprek

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 07 jun 2018 in nieuws

Een omgebouwde Volvo S90 is volgestopt met AI en kan zelfstandig een sollicitatiegesprek voeren met een monteur. Een ludieke wervingsstunt van Volvo tijdens de Autosalon in Brussel.

Strategie
  • Monteurs en technici werven
  • Volvo als innovatief merk neerzetten
  • Volvo S90 sollicitatiegesprek laten voeren

Alle automerken zijn op zoek naar goed gekwalificeerde monteurs. Dat nijpende tekort was het uitgangspunt van Volvo’s briefing aan het Brusselse bureau FamousGrey. “Autotechnici krijg je niet warm met een poster of klassieke advertentie”, stelt creatief Tom Berth, die samen met Geert De Rocker een duo vormt. “We moesten inspelen op Volvo als innovatief merk. Dat maakte deze opdracht uitdagend.” En hoe kun je dat beter doen dan door de auto zelf op te voeren als personeelsmanager, bedacht het tweetal. Ze bouwden een Volvo S90 om tot de unieke ‘Volvo HR90’: een niet-menselijke HR-manager die op basis van toegevoegde AI een persoonlijk sollicitatiegesprek met een kandidaat kan voeren. Over zijn technische kennis én zijn sociale vaardigheden.

De Volvo HR90 beleefde zijn première op de Autosalon in Brussel begin dit jaar. Waar bezoekers na het noemen van hun naam plaatsnamen in de wagen, die de ‘sollicitant’ verwelkomde op basis van zijn naam en een door de voetgangerscamera genomen foto. Berth: “In het gesprek filtert het systeem continu op sleutelwoorden. En analyseert Watson, die ook is geïntegreerd, op de achtergrond mee.” Met zijn interne camera kan de HR90 bovendien de gezichtsuitdrukking en de kleur van de bovenkleding detecteren. “Als iemand nerveus kijkt, past de auto de muziek aan naar bijvoorbeeld een rustig pianostuk, om de kandidaat te laten ontspannen. Ook kan hij vragen of de zwarte kleur van iemands overhemd iets zegt over zijn gemoedstoestand.”

Eveneens stelt de wagen technische vragen. Zo moeten kandidaten op het touchscreen een bepaald motoronderdeel aanduiden. En aan de telefoon met een fictieve klant een probleem oplossen. “Het systeem checkt ondertussen of de sleutelwoorden die in het antwoord moeten zitten, terugkomen en kloppen.”

Doelstellingen
  • Zo veel mogelijk inschrijvingen verzamelen
  • Innovatie laten zien

“We wilden zo veel mogelijk inschrijvingen hebben van mensen met een technische achtergrond”, vertelt Balder D’Hondt, marketing director Volvo Car Benelux. De Autosalon trekt jaarlijks gemiddeld zeshonderdduizend mensen. Een aantrekkelijk forum voor het merk om die doelgroep te bereiken. Een ander doel was de start van het concept Volvo Personal Service voor het voetlicht brengen. “De rol van de puur technische monteur verandert”, verklaart D’Hondt. “In het nieuwe proces sleutelt hij aan de auto en onderhoudt hij persoonlijk contact met de klant. Voor het boeken van afspraken en afhandelen van betalingen bijvoorbeeld.”

Knelpunten
  • Krap tijdspad

Om de HR90 op tijd af te hebben, is dag en nacht gewerkt. “Op een gegeven moment zaten er een stuk of tien programmeurs continu op”, aldus Berth. “De bestaande technologie hebben we uitgebouwd en daar AI en computing power aan toegevoegd.” De programmeurs kwamen van FamousGrey, Volvo en derde partijen. Zoals een specialist op het gebied van spraaktechnologie en gezichtsherkenning. “Die technologie is er, maar moest wel aangepast worden voor dit specifieke geval. Het is natuurlijk nooit gemaakt om een sollicitatiegesprek te doen en mensen te testen op vaardigheden en kennis.”

Resultaten
  • honderdtal inschrijven
  • veel media-aandacht

Balder van Volvo is tevreden met de ruim honderd inschrijvingen die de campagne heeft opgeleverd. De helft komt voort uit de inzet van HR90 tijdens de Autosalon. De andere helft heeft zich online aangemeld voor een sollicitatiegesprek via een apart opgezette website. “Veel mensen hebben het filmpje ter aankondiging gezien en direct gereageerd.”

Daarbij heeft de case ruime media-aandacht gekregen van vele Belgische televisiezenders, kranten en gespecialiseerde pers. “Op een gegeven moment had de voltallige pers zich bij de stand verzameld”, vertelt Berth. “Op prime time was Volvo in het nieuws als innovatief merk dat het op de autobeurs compleet anders heeft gedaan dan andere merken. Vertellend dat het merk naast Audi als enige nog lokaal auto’s produceert en op zoek is naar monteurs en technici. Dat is een geweldige pr-case.”

Financiën

Over de kosten wil Balder geen uitspraken doen. Berth stelt dat het meeste geld zit in het omturnen van de auto. Of het een grote investering is geweest, hangt volgens hem af hoe je het bekijkt. “Ik denk dat we heel slim de bestaande middelen en technologie in de wagen zelf hebben ingezet. Het filmpje ter aankondiging hebben we intern gemaakt, dus dat is vrij efficiënt. En het inrichten van de beursstand was ook niet de grootste kostenpost. Zet dat af tegen de gigantische aandacht die we via earned media hebben gekregen.”

* Dit artikel verscheen eerder in het meinummer van Emerce magazine (#165).



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment