‘Geen dominante Europese mobiele betaaloplossing’

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 30 mei 2018 in nieuws

Er komt geen dominante Europese mobiele betaaloplossing die in elk land te gebruiken is. Daarover was het panel dat gisteren sprak op Emerce Tech Live! het roerend eens. “Europa koestert diversiteit, wij moeten zorgen dat we die systemen aan elkaar lijmen,” vertelde Chiel Liezenberg, medeoprichter van Innopay en nu de man achter OK.

Ook de andere paneleden – Alexander Zwart van Rabo en CEO Guido Vermeent van Payconiq – moesten erkennen dat Nederland last heeft van de wet op de remmende voorsprong. “Tegen pinnen kun je niet winnen”, aldus Liezenberg. Contactloos betalen doen we allemaal wel, maar met een bankkaart in de winkel.

Wat betreft digitale portemonnees (wallets) is er in Nederland een wirwar van betaalapps, zoals die van de Rabo of OK, en Payconiq, het samenwerkingsverband van grote banken, waarin ABN dan weer ontbreekt omdat die meer ziet in Tikkie. Het neemt niet weg dat Payconqiq ook mogelijkheden ziet voor andere Europese landen buiten de Benelux.

Volgens Liezenberg wordt er nauwelijks samengewerkt, “omdat je met betalen zelf weinig kunt verdienen.” Betaalapps moeten wat hem betreft toegevoegde waarde bieden, zoals het vergaren van spaarpunten in winkels. Dat is wat OK straks gaat bieden.

Er werd nog even teruggeblikt op het mislukte samenwerkingsverband Six-Pack, dat enkele jaren terug het ideale platform voor NFC-betalingen had moeten worden. De technologie hielp ook niet echt mee: Apple biedt ontwikkelaars nog altijd geen volledige toegang tot de NFC chip op de iPhone, al gaat dat mogelijk veranderen.

Zoiets als WeChat in China krijgen we zeker niet, aldus Liezenberg, die vermoedt dat de Chinese overheid ook wel een rol heeft gespeeld bij het succes van deze chatapp.

Guido Vermeent maakt zich geen illusies: “Wij kunnen wel van alles bedenken, maar het zijn de millennials die bepalen wat er op hun smartphone komt te staan. En nu zijn dat vooral de apps van Facebook.”

Het is dan ook nog maar de vraag of millennials een aparte betaalapp prefereren boven geïntegreerde betaaloplossingen waar bijvoorbeeld een KLM aan werkt binnen Messenger. Daar moet je straks een volledige reis kunnen boeken en deze via Messenger Pay te betalen.

Foto: Peter Boer



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment