IKEA Place: AR laat klanten meubelen plaatsen


IKEA Place laat gebruikers hun woning door middel van Augmented Reality (AR) inrichten met virtuele meubels. De non-game AR-applicatie laat consumenten kiezen uit meer dan drieduizend virtuele meubelstukken. Het vormt een nieuwe stap in customer experience voor het Zweedse bedrijf.

Wat was in eerste instantie de reden voor IKEA om AR in te zetten?

IKEA zette zes jaar geleden al haar eerste stappen in AR. De technologie was op dat moment nog niet volwassen genoeg voor de huidige functionaliteiten. Het was mogelijk een 3D-object te visualiseren, maar verplaatsen of vertrouwen op de schaal van het meubelstuk was niet mogelijk. Door de komst van ARKit en ARCore zijn de laatste generatie smartphones in staat om hoge kwaliteit 3D-modellen realistisch en op accurate schaal weer te geven. Deze technologische vooruitgang was aanleiding om vorig jaar te starten met een nieuw project, IKEA Place.

De overall visie van Ikea is “To create a better everyday life for the many people”. En in het dagelijks leven van de mens, speelt de inrichting van een huis een belangrijke rol. Echter, uit onderzoek blijkt dat maar liefst veertig procent van de consumenten het vertrouwen mist om te experimenteren met de inrichting van hun huis. Want of je nu in de IKEA-catalogus kijkt, op de website surft of in het woonwarenhuis staat, je weet nooit zeker of een meubelstuk precies past in jouw woonkamer, zowel qua afmetingen als stijl.  Nu is het mogelijk om de meest belangrijke vraag van de consument te beantwoorden: Hoe staat deze stoel nu écht in mijn woonkamer?  

De laatste update van IKEA Place heeft als eerste ter wereld “Visual Search”. Wat houdt dat in?

Zie je een leuk meubelstuk? Richt je smartphone op het meubelstuk, en IKEA Place stelt je door middel van Visual Search in staat om direct alternatieven vanuit het assortiment te bekijken.

Zijn AR en visual search van toegevoegde waarde voor organisaties?

Zeker, op twee manieren. Allereerst, visual search is een zeer gebruiksvriendelijke manier om iets te zoeken zonder dat je hoeft te typen. Mensen gebruiken steeds meer video’s en foto’s om te communiceren, waarom niet ook voor search? Ten tweede, AR maakt het mogelijk om te meten, configureren en visualiseren. Nog voordat je naar de winkel gaat, kun je zien of die bank leuk staat in jouw woonkamer. Visualiseer technische details zoals de bekabeling van een auto, zoals voor Lamborghini. Of laat de gebruiker virtueel zonnepanelen plaatsen op zijn dak en de applicatie berekent de energieopbrengst op basis van de hellingshoek, locatie en het aantal zonuren. AR maakt processen sneller, leuker en helpt de koper bij het maken van een (online) aankoopbeslissing.



Lees het volledige bericht op Emerce »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.