Apple eert 20-jarige iMac: ‘She comes in colors ev’rywhere’

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 07 mei 2018 in nieuws

Apple stond zondag even stil bij het 20-jarig jubileum van de iMac, de computer die het bedrijf van de ondergang redde.

Apple stond er in 1998 slecht voor, met een verlies van 878 miljoen dollar het jaar ervoor. Oprichter Steve Jobs was als interim CEO weer teruggekeerd bij het bedrijf en moest een nieuw product verzinnen om Apple weer in het gareel te krijgen. Dat lukte met de talenten van Johnny Ive, de toen nog volledig onbekende ontwerper die tot de dag van vandaag een stempel drukt op het bedrijf.

De iMac was eigenlijk toch vooral bijzonder qua ontwerp: een computer in felle kleuren (favoriet werd Bondi Blue, een blauwgroene kleur genoemd naar de kustlijn van Bondi Beach in Australië), maar ook transparant zodat je de elektronica kon bewonderen. De Rolling Stones klassieker She’s A Rainbow werd niet voor niets gebruikt voor de reclames (‘She comes in colors ev’rywhere’).

Ook bijzonder was dat Apple afscheid nam van het diskettestation, en alleen USB en ethernet aan aansluitmogelijkheden had. Wat tegelijk ook kritiek opleverde: de iMac was niet uitbreidbaar en daarmee niet interessant voor de professionele Apple-gebruiker.

De naam iMac was niet het idee van Jobs. Die had de nieuwe computer MacMan willen noemen. Advertentiegoeroe Ken Segall suggereerde iMac, waarbij de ‘i’ voor internet stond.

Het was ook meteen de laatste iMac met een klassieke beeldbuis. Daarna volgde de iMac op een steeltje. De iMac is qua uiterlijk niet meer drastisch veranderd sinds 2009.

20 years ago today, Steve introduced the world to iMac. It set Apple on a new course and forever changed the way people look at computers. pic.twitter.com/GbKno7YBHl

— Tim Cook (@tim_cook)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment