Reizigers hebben geen voorkeur voor een bestemming bij zoeken vakantie

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 19 apr 2018 in nieuws

Consumenten die online op zoek gaan naar een vakantie hebben geen voorkeur voor een bestemming. Ze doen het langst over het boeken van een vliegticket bij een luchtvaartmaatschappij en Booking.com wordt het meest bezocht op de dag dat het hotel wordt geboekt.  

comScore heeft in opdracht van TripAdvisor onderzocht hoe de customer journey van vakantiegangers eruitziet. Los van de rol die de recensiewebsite daarin speelt (en die niet accuraat wordt geduid omdat de invloed van Facebook en Google op reisbeslissingen niet is meegenomen in het onderzoek) biedt het een aantal interessante inzichten in hoe consumenten uiteindelijk hun reis boeken.

Zo boekt het gros van de ondervraagde reizigers hun vakantie bij online reisagenten (43 procent), gevolgd door direct bij de luchtvaartmaatschappij (30 procent) of bij het hotel (12 procent). Gemiddeld doen mensen die bij een OTA boeken er 89 dagen over om de funnel te doorlopen. Bij hotels zijn dat 97 dagen en bij airlines 101 dagen. Er wordt dus langer gezocht en nagedacht wanneer consumenten rechtstreeks bij de supplier boeken.

De meeste tijd wordt gespendeerd aan het zoeken naar een hotel (191,4 minuten). Bij de airline duurt het in totaal 159,7 minuten voor de klant heeft gevonden wat hij zoekt en bij OTA’s 151,3 minuten.

In de inspiratiefase zoekt de reiziger vooral op generieke termen (73 procent), zoals ‘goedkope vakantie’ of ‘avontuurlijke reis’. Slechts 2 procent combineert zo’n algemene zoekterm met een bestemming. De meeste consumenten hebben dus geen idee waar ze naartoe willen op vakantie als ze hun zoektocht starten.

comScore heeft ook gekeken welke websites consumenten bezoeken voordat ze tot een boeking overgaan. De mensen die uiteindelijk rechtstreeks bij het hotel boeken, bezoeken vijf weken voor de aanschaf vooral TripAdvisor. De week ervoor is Expedia het populairst en op de dag dat de knoop wordt doorgehakt staat Hilton op één.

OTA-boekers zoeken vijf weken van tevoren vooral op Priceline. De week voor de beslissing is de aandacht redelijk gelijk verdeeld over TripAdvisor, Booking.com, Expedia, Priceline en Hotels.com. Op de dag zelf staat Booking.com bovenaan.

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment