5miles: je dagelijkse portie Excel in vijf minuten

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 11 apr 2018 in nieuws

Werk sneller. Maak betere analyses. Innoveer meer. Wees succesvol. Het zijn de beloften van 5miles, dat al zo’n vijfduizend professionals op een praktische, interactieve en vooral efficiënte manier precies díe kennis van Excel en PowerPoint bijbrengt die ze nodig hebben. “Bij ons kies je wat je leert, en wanneer je het leert”, zegt Chris van Voorden, die samen met Sjoerd Boonstra 5miles bedacht.

Hoe omschrijf je 5miles in één tweet?
“Business-professionals in staat stellen om vaardigheden te leren die essentieel zijn om zakelijk succes te boeken – in slechts vijf minuten per dag.”

En iets uitgebreider?
“Beter omgaan met programma’s zoals Excel en PowerPoint zodat je klaar bent voor de businessuitdagingen van vandaag en morgen. Bijvoorbeeld om die presentatie te geven waarmee je het verschil maakt, overtuigt en de juiste call to action maakt.”

Welk probleem los je op met 5miles?
“Vooral in corporate omgevingen blijkt het zeer lastig om tijd en ruimte te maken om beter te leren omgaan met computerprogramma’s die je elke dag gebruikt. We zien mensen veel met big data en bedrijfsinformatie werken en worstelen met de manier waarop ze die onder de aandacht brengen bij hun doelgroep. 5miles biedt een platform dat je daarbij supersnel en efficiënt de juiste ondersteuning biedt. De naam staat voor ‘5 minute learning system. Wij zijn jouw ‘daily espresso in learning’, zodat jij verder kunt groeien.”

Hoe werkt het voor een gebruiker?
“Je ontvangt elke dag een uitdaging in je mailbox. Op een laagdrempelige manier werk je op ons platform vijf minuten per dag aan je analytische, presentatie- en datavaardigheden. Oftewel de tijd waarin je een kop koffie drinkt. Met 5miles leer je significant effectiever werken, wat in je bedrijf uiteindelijk resulteert in betere besluitvorming. Ons online-leerplatform helpt je om van leren een dagelijkse gewoonte te maken.”

Wat houdt ‘significant effectiever’ concreet in?
“We hebben onderzocht en aangetoond dat een gemiddelde medewerker bij een corporate met gemak twee uur per week kan besparen door gedoe veroorzaakt door onkunde of onbekende handelingen met veelgebruikte programma’s weg te nemen. Dat is op jaarbasis al gauw tegen de honderd uur. Voor één medewerker, dus reken maar uit.”

Voldoen reguliere trainingen dan niet?
“De tijd van trainingen die meerdere dagdelen in beslag nemen verwijzen wij naar het verleden. Afgezien van de grote tijdinvestering is het nog maar de vraag of je het geleerde direct kunt toepassen in je dagelijkse werk. 5miles stuurt je uitdagingen die je in vijf minuten bijspijkeren aan de hand van echte data en businesscases die je kunt toepassen in je dagelijkse werk. Elke uitdaging van 5miles is toegespitst op persoonlijke leerdoelen. Dat is wat wij terugkrijgen van onze gebruikers: professionals bij multinationals, banken, verzekeraars en adviesbureaus.”

Wie zijn je klanten?
“We hebben zo’n beetje de halve AEX als klant. Tot ons portfolio behoren onder andere KLM, Heineken, ABN AMRO, AkzoNobel en ING.”

Wat is voor jou de essentie van 5miles?
“We doorbreken de vaste routine van koffie, pc aan en e-mail afwerken. De kern van een uitdaging van 5miles in je mailbox is altijd dat je leert door te doen.”

Hoe dan bijvoorbeeld?
“Morgen om 14.00 uur een presentatie geven aan je collega’s over een onderwerp op je vakgebied kan een uitdaging zijn. En kan overal over gaan: over het aantal taplicenties in Nederland, de ontwikkeling van de olieprijs of de prijzen van een Volkswagen na het dieselschandaal. Vanuit de mail ga je naar het platform, daar vind je een situatieschets. Vervolgens leer je door te doen, bijvoorbeeld door een te woord zoeken en vervangen in Excel of de beste optie achterhalen om een berg gegevens in het overzichtelijkste diagram te tonen. Je kunt het niet goed of fout doen en je krijgt meteen feedback. Het gaat om de weg ernaartoe, bij ons is dat altijd: challengediscoverlearn.”

Hoe houd je het uitdagend en zorg je ervoor dat het niet saai wordt?
“Iedereen heeft een ander startniveau. Het algoritme ziet hoe snel je leert. Je bent als gebruiker volledig vrij in de frequentie van het aantal keren dat je uitgedaagd wilt worden, en in het moment waarop je ze ontvangt. In totaal heeft 5miles momenteel om en nabij de vijfduizend gebruikers die op regelmatige basis onze uitdagingen aangaan op het platform. Je leert wanneer het jou uitkomt.”

Wat is je achtergrond en waarom ben je dit gaan doen?
“Bij ABN AMRO werkte ik zeven jaar lang aan bedrijfsovernames en -fusies, waarbij ik uren doorbracht in Excel. Ik zag dat klanten en collega’s met dezelfde problematiek kampten. Toen ik mijn compagnon Sjoerd ontmoette, was ik direct overtuigd door zijn idee om mensen elke dag kort uit te dagen om op die manier nieuwe dingen te leren die jou verder helpen groeien. Dat is echt een passie die we delen: mensen helpen om verder te groeien. We zijn in 2015 gestart en sindsdien is het hard gegaan.”

Hoe ziet je team er nu uit?
Het team telt met Sjoerd en mij erbij zestien medewerkers. Hij is de ideeënman, was acht jaar strategisch consultant en altijd op zoek naar verbetering. We werken in Nederland en hebben behalve in Amsterdam ook kantoren in Parijs en in Kampala, Uganda. Het team telt acht nationaliteiten.”

Wanneer wist je dat je idee het levensvatbaar was?
“Toen we een week na de lancering van 5miles een grote Nederlandse zorgverzekeraar interesse toonde en klant werd: Achmea. Dat is toch de bevestiging die je zoekt. Je kunt zelf wel denken dat je idee vitaal is, maar in de praktijk wordt dat pas echt duidelijk.”

Heb je concurrentie? En waarin zit voor jou hét onderscheidende karakter?
“Die vraag kreeg ik ook tijdens een pitch op de Accenture Innovation Awards in oktober. Het antwoord is nog steeds ‘nee’. Alleen bij 5miles kun je in maximaal vijf minuten per dag parate en praktische kennis van Excel en Powerpoint opdoen, vergroten en direct toepassen. En dat op basis van op jou persoonlijk afgestemde praktijkvoorbeelden uit je werk. Overigens zijn we naast Excel, VBA en PowerPoint nu ook bezig met andere veelgebruikte tools. Je kan daarbij denken aan Outlook, SAS, SAP, Think-Cell en PowerBI.”

Wat is de opvallendste gebruikerservaring tot nu toe?
“Van de gebruiker die, toen we net gestart waren en per abuis vergaten de uitdaging te versturen, ons belde en vroeg waar haar challenge bleef. We zien dat het echt verslavend kan werken. Sommige gebruikers vergelijken ons met de dagelijkse sudoku die je oplost in de krant.”

Welke kansen biedt 5miles aan marketeers?
“Om het overzicht te hebben en houden in de groeiende hoeveelheid gegevens, bijvoorbeeld over prospects en de klantbehoefte. Daarnaast is een link met het vak dat wij succesvol zijn omdat onze uitdagingen elke dag weer relevant, passend en aansprekend zijn voor de doelgroep. Voor mij het bewijs van content is king. Net als Netflix: als die je voorschotelen wat je wilt zien, blijf je kijken.”

Wat is je verdienmodel?
“5miles werkt met SaaS, of liever LaaS: learning as a service. We richten ons nu met name op grote corporates door middel van jaarlicenties, dus b2b. De prijs varieert afhankelijk van het maatwerk dat nodig is om goed aan te sluiten bij deze – meestal – internationaal opererende organisaties.”

Je hebt deelgenomen aan de AIA17, wat heeft dat je opgeleverd?
“Het was superleuk om mee te doen. Het geeft het team een positieve impuls. Door de pitch zijn we in contact gekomen met juryleden, wat interessante deuren heeft geopend. Bijzonder is dat we samen met Accenture kijken hoe we gezamenlijk klanten kunnen helpen.”

Wat staat er op de agenda in de nabije toekomst?
“We zien veel vraag vanuit organisaties, daar passen we nu ons model op aan. Zodat we iedereen goed kunnen helpen. Daarnaast is het belangrijk om te blijven investeren in onze leertechnologie en de trainingen die we aanbieden.”

Wanneer ben je tevreden?
“Cool, ja – dit is een heel belangrijke vraag. Natuurlijk hebben wij zelf doelen gesteld toen we startten met 5miles en wil je een succesvol bedrijf bouwen. Tegelijkertijd realiseren we ons dat het misschien nog wel belangrijker is om te genieten van de weg daarnaartoe. Persoonlijk krijg ik heel veel energie van het samenwerken met mijn team en onze partners. En elke dag, stap voor stap, weer een beetje beter.“

5miles heeft in 2017 meegedaan aan de Accenture Innovation Awards in het thema Skills to Succeed. Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Eline van Vliet.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment