P&G dwingt ‘fusie’ reclamebureaus af

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 11 apr 2018 in nieuws

’s Werelds grootste adverteerder P&G dwingt Publicis, Saatchi & Saatchi, WPP en Omnicom – gedoodverfde concurrenten van elkaar – om samen een apart creatief bureau te vormen voor de FMCG-producent.

Het initiatief dat sinds maandag bekend staat als The ‘People First’ agency is de volgende stap van P&G om reclamebureaus ertoe te dwingen om sneller en kostenefficiënter te werken. Chief marketing officer Marc Pritchard presenteerde het project gisteren op een congres in Miami.

Het ligt voor de hand dat dit nieuwe bureaumodel ter inspiratie dient bij meer grote, internationale adverteerders. Tot op zekere hoogte kampen ze allemaal met hetzelfde vraagstuk: hoe haal je meeste rendement uit iedere geïnvesteerde reclame-euro.

Tot nu toe beantwoordde Pritchard die vraag door met steeds minder bureaus te werken. Hoe minder mensen aan tafel, hoe minder rekeningen te betalen en hoe minder ruis op te lijn. P&G gaat komende jaren vierhonderd miljoen dollar extra besparen op marketinguitgaven bovenop de 750 miljoen die het afgelopen twee jaar realiseerde. Het aantal mediabureaus waarmee wordt gewerkt wordt met een derde teruggebracht en de eisen aan online partners worden strenger.

De volgende stap is, zo blijkt nu, om de beste mensen van ’s werelds grootse bureaus samen te brengen in één creatief team. Dat werk vanuit P&G’s grootste kantoren, in New York en Cincinnati.

De start van de gedwongen samenwerking staat gepland voor juli aanstaande. Het team gaat werken aan Amerikaanse merken, waaronder Ariel, Tide en Gain.

P&G is ook van plan om digitale mediaplanning en -inkoop in huis te nemen.

Dit soort ontwikkelingen leidt bij bureaus wereldwijd, ook in Nederland, tot existentiële vragen. Bedrijven die toch al met dunne marges werken zullen zich op zijn minst gaan oriënteren op nauwere samenwerkingsverbanden met concurrenten of nabije partijen elders uit de waardeketen.

Foto: Hamza Butt (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment