Reisapps zijn gevoelig voor mobiele fraude

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 04 apr 2018 in nieuws

Marketeers van reisapps zijn in het eerste kwartaal van 2018 voor 65 miljoen dollar het schip ingegaan door mobiele fraude. Dit heeft Appsflyer becijferd. Na shopping, gaming en finance is travel de vierde meest kwetsbare sector.

Volgens Appsflyer neemt fraude met apps over de hele linie toe. In de periode januari-maart van dit jaar steeg de schade (over alle sectoren gemeten) met 30 procent. Van de duizend niet-organische installaties van een app, zijn er 115 nep. Marketeers betalen dus ten onrechte voor 11,5 procent van de app-downloads.

Bots vormen op dit moment de grootste bedreiging. Het aantal ‘aanvallen’ oftewel gesimuleerde installaties van apps via bots stijgt enorm, zegt Appsflyer. Daarbij maakt de populariteit van de app niet uit – alle applicaties lopen risico. Android is kwetsbaarder voor de aanvallen maar iOS is ook zeker een doelwit.

De reden dat met name shopping, gaming, finance en travel de dupe zijn van mobiele fraude is dat de Cost Per Install daar relatief hoog zijn: marketeers uit deze sectoren betalen 40 procent meer dan het gemiddelde.

Appsflyer heeft in het rapport de vier meest voorkomende vormen van mobiele fraude op een rijtje gezet:

  • Click flooding

De fraudeur stuurt een stortvloed aan clicks vanaf of namens een device. Wanneer dat device de app downloadt, wordt deze installatie toegeschreven aan de fraudeur en die ontvangt de CPI-betaling.

click flooding

  • Install hijacking

De gebruiker installeert de app, de malware van de fraudeur signaleert dat en claimt de first click.

  • Device farms

Op device farms staan daadwerkelijk smartphones waarmee op echte advertenties wordt geklikt en apps echt worden gedownload. Daarbij wordt het IP-adres steeds gewijzigd.

  • Bots

Bots simuleren het klikken op advertenties en installeren van apps. Ze kunnen op echte telefoons zijn gebaseerd maar meestal draaien de bots vanaf servers.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment