Picnic doet bedekte testen op Duitse markt

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 18 mrt 2018 in nieuws

Online supermarkt voert onder de naam ‘Sprinter Supermarkt’ proeven in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Het kan nog lang duren voordat de ervaringen worden vertaald naar grootschalige uitrol.

Naar nu blijkt is Picnic al sinds oktober in verschillende wijken rondom Düsseldorf bezig zijn bedrijfsactiviteiten te testen. Sprinter Supermarkt doet dat bij een select aantal huishoudens die ervoor hebben getekend om niets op socialmedia te zeggen en niet met de pers te praten. Niettemin krijgt Supermarktblog het bevestigd.

Inmiddels heeft Picnic ook zelf een persbericht naar buiten gebracht. ‘Duitsland is voor ons een geweldige kans en we kijken ernaar uit om ook Duitse huishoudens blij te maken met onze service’, aldus medeoprichter van Picnic Michiel Muller.

Het aantal inwoners van de testwijken is ongeveer vergelijkbaar met bij hoeveel huishoudens Picnic zijn concept testte in Amersfoort. Dat zijn er pakweg 150.000. Picnic ging toen uiteindelijk echt van start in september 2015 en begon in 2017 met de uitrol naar meerdere grote steden. En gaat daar nog steeds meer door met het doel om landelijk dekkend te werken.

Picnic is anderhalf jaar geleden begonnen met de eerste voorbereidingen voor de Duitse pilot. De app moest worden aangepast, nieuwe route-algoritmes geschreven en een Duits team gebouwd, inclusief runners en shoppers. Ook opende het bedrijf een eigen distributiecentrum en hub in Viersen en Neuss. Van daaruit kunnen nieuwe steden in Noordrijn-Westfalen worden aangesloten.

Het Duitse team wordt geleid door Frederic Knaudt vanuit het hoofdkantoor van Picnic Duitsland in Düsseldorf. Knaudt startte zes jaar geleden de online leverancier van verse maaltijden Kochzauber en verkocht deze drie jaar later aan Lidl. Daarvoor werkte hij bij verschillende start-ups.

De Duitse markt voor online supermarkten biedt volgens Supermarktblog nog voldoende ruimte voor nieuwe toetreders. De gevestigde partijen Rewe en Edeka lijken online niet bijster agressief de vleugels uit te slaan.

De directie van Picnic spreekt soms op Duitse congressen en de goed gefinancierde start-up heeft de sympathie van de lokale pers.

Het bedrijf zou in 2017 een omzet hebben gerealiseerd van circa honderd miljoen euro.

Het is actief in onder meer Amersfoort, Utrecht, Rotterdam, Leiden, Delft, Den Haag en sinds kort Amsterdam. Omdat de distributiecentra in Nijkerk en Utrecht maximaal benut worden, heeft het bedrijf onlangs een nieuw distributiecentrum geopend in Diemen. Daardoor is er nu ook capaciteit voor Amsterdam, in principe zo’n 450.000 huishoudens.

Foto: David Blaikie (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment