Facebook lanceert advertenties in Marketplace

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 07 mrt 2018 in nieuws

Na Instagram, Messenger en expresartikelen heeft Facebook nu ook Marketplace opengezet voor adverteerders. Hiermee kunnen bedrijven straks met één druk op de knop bestaande advertenties in de tijdlijn ook binnen deze omgeving aan te bieden.

De uitbreiding naar marketplace is een logische zet voor Facebook, dat steeds vaker tegen de limieten van het aantal advertenties in de tijdlijn aanloopt. Bovendien verwelkomt het maandelijks duizenden nieuwe adverteerders op het platform. Om deze groei vast te kunnen houden moet Facebook dus op zoek naar extra manieren om advertentieruimte te verkopen. Door hetzelfde advertentieformaat aan te houden als de advertenties in de tijdlijn hoef je als adverteerder geen nieuwe advertenties te maken maar kun je met een enkele klik deze extra plaatsing toevoegen aan je bestaande campagnes. Vooralsnog zullen de advertenties alleen in de mobiele app zichtbaar zijn.

Hoe ga je aan de slag met advertenties in Marketplace?

Zoals gebruikelijk bij nieuwe features in Facebook worden deze geleidelijk aan uitgerold onder de grotere adverteerders. Het kan dus goed zijn dat je deze optie nog niet in je account beschikbaar hebt. Ook is deze optie alleen beschikbaar binnen campagnes die als doelstellingen verkeer, conversies of verkopen uit catalogus hebben. Tenslotte moet je Facebook-pagina de knop “Shoppen” bevatten. Voldoe je hieraan, dan kun je eenvoudigweg Marketplace selecteren als plaatsing binnen je advertentieset:

Je kunt alleen op Marketplace adverteren als je ook op de tijdlijn adverteert. Uitsluitend in Marketplace adverteren is op het moment nog niet mogelijk, evenals het gebruik van video in de advertenties. Zelf ben ik nog geen advertenties binnen Marketplace tegengekomen, mogelijk is dit vanwege adoptie van Marketplace advertenties die in Nederland nog op gang moet komen.

Aangezien je Marketplace altijd zult moeten selecteren in combinatie met nieuwsfeed advertenties is het lastig te achterhalen wat de resultaten zijn van je Marketplace advertenties. De enige manier om deze resultaten inzichtelijk te krijgen is door de desbetreffende campagne of advertentieset uit te specificeren op plaatsing, waardoor de resultaten van individuele plaatsingen zichtbaar worden:

Voor wie zijn advertenties in Marketplace interessant?

Aangezien Marketplace een plek is waar vooral mensen komen die op zoek zijn naar een bepaald product of simpelweg aan het kijken zijn naar koopjes ligt het voor de hand dat vooral verkopers van producten hiervan kunnen profiteren. Aanbieders van diensten of niet-tastbare producten lijken minder relevant te zijn maar aangezien de feature pas net gelanceerd is zijn er nog geen resultaten bekend.

Lees meer over advertenties op Marketplace op de officiële helppagina van Facebook Business.

Meer leren over social? Op donderdag 22 maart is The Social Conference in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam. Info over programma en tickets vind je hier.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment