NLConnect: geen heffing voor Nederlandse content

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , ,
Posted 05 mrt 2018 in nieuws

NLConnect, de vereniging van telecom- en kabelbedrijven, verzet zich hevig tegen het advies van de Raad voor Cultuur om een heffing op tv-pakketten in te voeren om zo unieke Nederlandse content te kunnen bekostigen. Op deze wijze zou Nederland het hoofd kunnen bieden aan grote Amerikaanse bedrijven als Netflix, Google, Facebook en Amazon.

Ook het plan om de gezamenlijke onlinedienst NLZiet beter te promoten vindt directeur Mathieu Andriessen van NLConnect maar onzin. ‘Waarom zouden omroepen specifiek NLZiet promoten en niet gewoon de marketing verbeteren rondom hun Nederlandse content in algemene zin? Van de 7,7 miljoen Nederlandse huishoudens hebben er immers 7,4 miljoen al een abonnement op de content van NPO, RTL en Talpa, via hun TV-pakket. En waarom zou NLZiet, dat volop internationale commerciële producties bevat, moeten worden gezien als de vaandeldrager van Nederlandse producties?’

Andriessen erkent dat de lineaire kijktijd door technologische ontwikkelingen onder druk staat, met alle gevolgen van dien voor de advertentie-inkomsten van omroepen, maar de dreiging van buitenlandse partijen ziet Andriessen niet. De meeste distributeurs bieden naast de lineaire kanalen uitgebreide functies om content terug te kijken (replay, opnemen op de settop box of in de cloud), maar ook om zenders te bekijken via uiteenlopende schermen zoals tablets en smartphones, alles ook nog in hoge (beeld)kwaliteit.

In principe is onlineplatform NLZiet niets meer of minder dan een klein televisiepakket met bovengenoemde moderne functionaliteiten, aldus NLConnect. ‘Waarom zou één platform in aanmerking komen voor meer mogelijkheden voor ‘promotie’, terwijl (kijkers van) andere platforms worden opgezadeld met een heffing? Het is de wereld op zijn kop. Er is geen reden om uitsluitend te pleiten voor promotie van één dienst die Nederlandse content bevat. Omroepen moeten gewoon een betere marketing voor hun (Nederlandse) content op poten zetten om teruglopende reclame-inkomsten het hoofd te bieden.’

De houding van NLConnect is natuurlijk niet zonder enig eigenbelang. Jaarlijks maken omroepdistributeurs vele miljoenen euro’s over aan Nederlandse omroepen en rechthebbenden om televisieprogramma’s en on demand films en series aan kijkers te mogen doorgeven. Van een heffing kan alleen daarom al geen sprake zijn, vindt de belangenvereniging.

De vereniging wil merkt op dat Nederlandse zenders omroepdistributeurs voor hun gehele portfolio nog altijd een brede bereiksgarantie te eisen, waardoor men zenders desgewenst niet individueel of in een klein pakketje aan kijkers aan kan bieden. ‘Dat is een concrete belemmering voor vernieuwende vormen qua tv-aanbod en daarmee voor de toegang tot Nederlandse producties.’



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment