Mediahuis: ‘Classifieds steeds belangrijker’

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 01 mrt 2018 in nieuws

De verdiensten uit rubrieksadvertenties worden voor Mediahuis steeds belangrijker nu advertentie-inkomsten onder druk staan. De uitgeverij investeert in versnelde groei voor dit segment in 2018.

“Mediahuis [wil] een leidende positie bekleden in die groeimarkten waar de groep vandaag al een sterke uitgangspositie heeft. Deze strategie wordt verder ondersteund door de classifiedsplatformen van Media Groep Limburg en TMG”, zo vertelt het persbericht bij de jaarresultaten over 2017. Hoeveel en waarin wordt geïnvesteerd houden de Belgen voor zich.

De uitgeverij exploiteert in België en Nederland ook een aantal belangrijke classifiedsplatformen, zoals Jobat, Jellow, Hebbes, Zimmo, Vroom, Gaspedaal en GroupDeal. Opvallend, en mogelijk teleurstellend voor seniore Telegraafmensen, is dat er met geen woord wordt gerept over Speurders.nl. En dat terwijl dit Telegraaflabel voor rubrieksadvertenties in 2018 zijn 95e verjaardag viert. Ook Huizenzoeker.nl en Jaap.nl krijgen niet de aandacht die zusterlabel Zimmo in het persbericht wel krijgt.

Rubrieksadvertenties krijgen komend jaar meer aandacht omdat adverteerders hun budget vaker en makkelijker bij andere online platformen besteden. De Belgen geven als context: “De advertentie-inkomsten van de Belgische kranten werden in 2017 negatief beïnvloed door een sterke daling in het nationale segment en de toenemende druk van enkele grote internationale platformen. De regionale advertentiemarkt en de classifiedsmarkt in zowel print als digitaal bleven echter stabiel of kenden zelfs een lichte stijging.”

In Nederland lijkt er niet bijster veel ruimte voor spectaculaire groei met classifieds. Althans, wanneer wordt gekeken naar hoeveel bedrijven investeren in mediaruimte op dit soort portalen. De cijfers over het eerste halfjaar van 2017 van IAB/Deloitte laten zien dat de budgetten met maar vijf procent stegen tot 144 miljoen euro. Het jaar daarvoor was dat nog twaalf procent.

Mediahuis zag de omzet over 2017 stijgen met 49 procent tot 616 miljoen euro. De winst nam met 3,4 miljoen af tot 14,8 miljoen. De schuld steeg met 35 miljoen tot 111 miljoen euro. De uitgeverij is in Nederland eigenaar van NRC Media, Media Groep Limburg en Telegraaf Media en heeft een belang in Wayne Parker Kent.

Foto: Jos @ FPS-Groningen (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment