Pockies lanceert internationale webshop

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 01 mrt 2018 in nieuws

Toen de bedenkers van Pockies een kleine twee jaar geleden hun eerste collectie lanceerden, deden zij dit vooral om te kijken of ze in staat waren om een onderneming op te zetten. Maar al na enkele weken waren alle tweeduizend boxershorts met zakken verkocht.

Nieuwe collecties volgden snel en op veler verzoek is ook een dameslijn een feit. “Het volgende doel is om wereldwijd te verkopen. Het is een uitdaging, maar zeker geen onmogelijke,” aldus medeoprichter Rob ten Hoove.

Volgens de oprichters zijn de shorts de grootste vriend van elke fervente bankhanger. En dat kan best kloppen, want al in het eerste jaar zijn er vele tienduizenden Pockies verkocht. Het idee ontstond toen medeoprichter Michiel Dicker lag te relaxen op de bank en iets uit de keuken wilde pakken. “Gehuld in slechts een boxershort had hij geen mogelijkheden om zijn telefoon en sleutels op een handige manier op te bergen. We zagen meteen een gat in de markt en hebben Karel Bosman gevraagd om het team compleet te maken,” zegt Rob.

“Uiteindelijk moet iedereen een Pockie in de kast hebben”

In een gemiddelde maand verwerkt Pockies ruim duizend orders, die hoofdzakelijk voor de Nederlandse en Belgische markt zijn bestemd. Voor het aanboren van nieuwe markten lanceerde het bedrijf vorige maand een internationale webshop. “We zetten eerst in op de Duitse en Engelse markt, maar uiteindelijk willen we dat mensen wereldwijd een Pockie in de kast hebben.”

Om niet alleen afhankelijk te zijn van de eigen verkoop zitten de drie heren regelmatig bij grote retailers aan tafel. De eerste acht fysieke verkooppunten zijn zelfs al een feit. Dat Pockies zich goed lenen als ijsbreker op de winkelvloer is volgens Rob één van de redenen dat retailers geïnteresseerd zijn. “Onze boxershorts zien er niet alleen leuk uit, ze zijn ook uniek waardoor er al snel een gesprek op gang komt.”

Geen investeerder nodig

Hoewel Pockies in mei 2016 een investering vroeg van 30 miljoen euro in het programma RTL Z in Zaken, is het bedrijf tot stand gekomen zonder externe steun. “Toen we voor deze uitzending werden benaderd hadden we niets nodig maar we vonden het wel grappig om ons bedrijf op deze manier op de kaart te zetten.” De heren maken nog altijd geen gebruik van externe financiers. “We groeien organisch en dat gaat erg goed. Bovendien vinden we het fijn om het op onze manier te doen.”

Om zo efficiënt mogelijk te werken, worden de processen waar mogelijk geautomatiseerd. Zo werd de eerste collectie nog vanuit het studentenhuis verkocht maar al snel lagen alle kamers tot de nok toe vol. “Al na twee maanden hebben we Cycloon, bekend van Fietskoeriers.nl, ingeschakeld voor de fulfilment. We zijn maar met z’n drieën en we willen voorkomen dat we het grootste gedeelte van onze werkdag bezig zijn met inpakken.”

“Het is zonde om onze gave ideeën niet te vermarkten”

Vanwege het toenemende aantal retailers is er onlangs ook een B2B-portaal gekomen. Om al deze verschillende verkoopkanalen in goede banen te leiden, heeft Pockies de Woocommerce-shops gekoppeld met Exact Online. “Die koppeling bespaart ons veel tijd. Maar wat we misschien nog wel belangrijker vinden is dat we nu realtime inzicht hebben in de financiële positie van ons bedrijf. Ook kunnen we makkelijk zien hoe de verschillende projecten zich ten opzichte van elkaar verhouden.”

Het inzichtelijk maken van de financiën is bepaald geen overbodige luxe. Want ondanks dat de drie ondernemers hun werkdagen goed kunnen vullen met de verkoop van de boxershorts, zijn ze doorlopend op zoek naar manieren om hun werkgebied te verbreden. Zo worden er inmiddels ook Arabische gewaden, sweaters en shirts verkocht. En hier zal het volgens Rob zeker niet bij blijven. “We hebben nog meer ideeën. Het zou gek zijn om daar niets mee te doen.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment