‘Helft autobezitters wil in 2025 auto delen’

Geen reacties
Tags: ,
Posted 01 mrt 2018 in nieuws

Een auto bezitten wordt steeds minder normaal, autodelen de gewoonste zaak van de wereld. Over slechts een paar jaar vindt nog maar de helft van de bestuurders het nodig zelf eigenaar te zijn.

Zeven Nederlandse steden sloten begin deze maand een zogenoemde ‘City Deal’. Samen met publieke en private instanties gaan de steden woningbouwprojecten opleveren met daarin een grote rol voor elektrische deelauto’s. In elk van die steden komen de komende drie jaar minimaal twee van die projecten: in totaal worden dan vijfduizend nieuwe woningen voorzien van tweehonderd deelauto’s.

De betrokkenen partijen willen vooral zien welke impact de innovatie heeft en of ze het op meer plekken moeten inzetten. De overheid verwacht in ieder geval dat de bewoners van deze huizen eerder met alternatieve vervoersmiddelen reizen, bijvoorbeeld met het openbaar vervoer.

Delen (bijna) het nieuwe bezitten

Het is slechts een van de voorbeelden waaruit blijkt dat de deelauto steeds meer in het straatbeeld verschijnt en allerlei partijen dit om diverse redenen stimuleren. De ontwikkeling zou volgens een rapport van KPMG zelfs zo hard gaan dat bezit steeds minder normaal wordt. In het jaarlijkse onderzoek zijn wereldwijd een kleine duizend topbestuurders en leidinggevenden uit vooral de autoindustrie gevraagd naar hun voorspellingen. Iets meer dan tweeduizend consumenten hebben vragen beantwoord over hun voorkeuren en gedrag.

De industrie is er in ieder geval van overtuigd, concludeert KPMG, dat delen (bijna) het nieuwe bezitten is. Een kleine zestig procent van hen denkt dat over zeven jaar, in 2025 dus, de helft van de autobezitters niet meer per se eigenaar hoeft te zijn van een voertuig. Autobezitters zelf zijn daar iets minder stellig in, maar ook daarvan deelt een derde die kijk.

De vraag is natuurlijk welke bedrijven erin slagen een relatie te behouden met de bestuurder. En zo op te kunnen treden als dé ‘customer interface’. Niet geheel verrassend misschien, maar van de managers uit de industrie denken er veel dat de autofabrikanten die strijd gaan winnen. Ondermeer BMW, dat eind vorige maand nog in het nieuws was vanwege de fusie tussen Car2go en DriveNow, Ford en Toyota worden als voorbeeld genoemd. Van de techbedrijven en retailers/dealers wordt ten opzichte van vorig jaar juist minder verwacht.

Dat laatste is overigens opvallend. Onder autobezitters denken juist iets minder mensen, een zeer kleine daling van één procentpunt, dat de fabrikanten deze strijd winnen. De verwachtingen van retailers/dealers namen juist sterk toe. Onder beide groepen namen de verwachtingen van deeldiensten iets toe.

Of automobilisten daadwerkelijk makkelijk overstappen van bezit naar autogebruik is nog afwachten. De trend zet door, zo bleek afgelopen najaar uit nieuwe cijfers. Het aantal deelauto’s is bijvoorbeeld tussen 2016 en 2017 toegenomen met 5700 naar ruim 30 duizend. Maar of de massa daadwerkelijk overstag gaat is niet zeker. Onderzoek dat deze maand door de Erasmus Universiteit is gepresenteerd stelt dat de auto voor sommige mensen zelfs onderdeel is van hun identiteit. Ze staan daarom minder open voor het delen. Het eenvoudigweg benadrukken van de gebruikelijke voordelen van deelprogramma’s werkt dan niet.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment