‘Nederlandse jongeren stappen massaal over op iPhone’

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 20 feb 2018 in nieuws

In de afgelopen twee jaar is er sprake van een significante stijging in het gebruik van Apple iPhones onder jongeren. In de leeftijdscategorie 12- tot 20-jarigen is het bezit van iPhones in een jaar tijd met ruim 8 procentpunten gegroeid. Dat blijkt uit doorlopend onderzoek van Telecompaper.

Apple is de afgelopen twee jaar permanent marktleider geweest onder jongeren, zegt Telecompaper. Eind 2015 bezat al 38 procent van de jongeren een iPhone tegen ruim 34 procent met een Samsung-toestel. Samsung heeft volgens Telecompaper ruim 7 procentpunten aan marktaandeel onder jongeren verloren. In het laatste kwartaal van 2017 bezat nog net iets minder dan 27 procent van alle jongeren een toestel van Samsung.

Onder twintigers is een vergelijkbare trend zichtbaar. Het bezit van iPhones onder twintigers is in twee jaar tijd met ruim 7 procentpunten gegroeid naar bijna 41 procent in het laatste kwartaal van 2017.

Twee jaar geleden was Samsung onder twintigers nog marktleider en bezat ruim 40 procent van de Nederlandse twintigers een toestel van Samsung. In het laatste kwartaal van 2017 was het bezit van Samsung toestellen onder twintigers gedaald tot 36 procent.

Het is niet ongebruikelijk dat jongeren kiezen voor een bepaald smartphonemerk. Eind vorig decennium was korte tijd BlackBerry zeer populair vanwege de chatapplicatie BlackBerry Messenger, waarmee gebruikers toen gratis met elkaar konden chatten. Met de komst van WhatsApp liep de populariteit sterk terug.

De voorkeur voor Apple is opmerkelijk, want het zijn niet de goedkoopste toestellen. In het vierde kwartaal van 2017 bezat ruim 28 procent van alle jongeren met een iPhone een Apple iPhone 7 (model uit 2016). 26 procent van de iPhones die jongeren in bezit hadden aan het eind van 2017 was een Apple iPhone 6S (uit 2015).

Andere merken dan Samsung en Apple komen nauwelijks nog in beeld: LG en Sony verloren beide bijna vier procentpunten aan marktaandeel onder jongeren tussen de 12 en 18 jaar. HTC verloor ruim twee procent marktaandeel.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment