COO WeTransfer: ‘Ik houd niet van gesneden koek’

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 17 feb 2018 in nieuws

Voor Rocket Internet zette ze Glossybox in Nederland op, voor RealNetworks leidde zij een Europese tak. Marili ’t Hooft-Bolle gedijt goed in omgevingen die een snelle groei doormaken en waar behoefte aan nieuwe structuren is. Tegenwoordig zet ze haar tanden in WeTransfer.

Waarom juist dit bedrijf?
“Toen ik eerder dit jaar na SnappCar wat adviesklussen voor een aantal start-ups deed, zag ik op LinkedIn deze vacature en sprak met de nieuwe CEO. Vrijwel direct benaderde de aangestelde headhunter me. Ik sla aan op WeTransfer omdat er in Nederland niet zoveel partijen zijn die de kracht en merkbekendheid hebben om een gevestigde mondiale speler te worden. Daarnaast kan groei voor oprichters belemmerend werken, vanwege verplichtingen die het met zich meebrengt. Mijn rol is juist om die belemmeringen weg te nemen en te zorgen dat we door mijn komst juist iedereen nog meer vanuit z’n kracht kunnen laten werken aan onze ambities. Waarbij ik me momenteel focus op de achterkant van het bedrijf. Van Legal, Tech, Finance tot HR en Organisatie. Samen met investeerder Highland Capital hebben we daarmee de randvoorwaarden voor een volgende stap op orde.”

Wat betekent dat in de praktijk?
“We worden overal gebruikt, maar willen in de Verenigde Staten sneller en gerichter groeien. Dan moet de organisatie meeschalen zonder dat het onze merkwaarden aantast. Daarbij kijk ik onder meer naar de rollen die medewerkers hebben en hun groeipad. Eigenlijk is structureren en analyseren de kern van mijn werk. Zelf ben ik in mijn aanpak erg hands-off, tenzij het nodig is dat ik concreter meedenk.”

Je stuurde onder meer voor RealNetworks een Europese consumentendivisie aan, was voor Rocket Internet CEO bij Glossybox Nederland en UK, COO bij eFaqt en board member bij Vonq. Dat zijn nogal uiteenlopende bedrijven en werkzaamheden…
“Klopt. Ik houd er niet van als iets gesneden koek is. Hoe uitdagender, hoe leuker en hoe meer eruit te halen is. Zoals je ziet heb ik veel subscription businesses gedaan. Daarnaast ben ik goed onderlegd als het gaat om cijfers, KPI’s en hoe je een organisatie op abonnementenbasis inricht. In de kern gaat het erom dat iemand een gebruiker van onze dienst wordt en dat blijft. Wat kost het om een nieuwe gebruiker te werven, te behouden en hoe bied je de meeste toegevoegde waarde? Die gedachte moet een vast onderdeel van onze dagelijkse workflow worden.”

Wat zit er concreet in de planning?
“Van alles, maar daar kan ik nog niet over uitweiden. In algemene zin kan ik zeggen dat ook wij zien dat de wereld van onze gebruikers verandert. Daar passen we onze propositie op aan. Iets concreter: er komt dit najaar in elk geval een nieuwe app aan en een jaar geleden hebben we een kantoor in Los Angeles geopend. Daar willen we de komende tijd nog fors gaan groeien.”

Is er nog iets dat je specifiek wilt leren?
“Ik heb geen specifiek leerdoel; elke dag leer je weer iets bij. Zakelijk gezien ben ik geen pure CFO, hoewel de F wel onder mij valt. In die zin is het voor mij nieuw en leerzaam om bijvoorbeeld Tax te gaan structureren voor de global organisatie.”

Beoog je ooit zelf een bedrijf te starten?
“Ik ben van nature geen starter, maar iemand die een bedrijf naar het volgende niveau wil brengen. En dan heb ik het niet over een corporate organisatie verder brengen. Ik wil altijd mensen van gezicht kunnen kennen en alle disciplines kunnen beïnvloeden. Om zodoende een zo breed mogelijke impact te hebben.”

* Dit artikel verscheen eerder in Emerce magazine.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment