Nieuws- en contentbedrijven zien groeiende rol voor online platforms


Het is alweer 21 jaar geleden dat The New York Times voor het eerst een online versie van de krant publiceerde. Dit gebeurde om “het aantal lezers van The Times te vergroten en om nieuwe kansen voor het bedrijf te creëren in de elektronische media-industrie”. We zijn nu twee decennia verder en nieuwsorganisaties over de hele wereld worstelen nog steeds hoe ze hun bedrijfsmodel kunnen aanpassen aan de digitale wereld. Wat zijn de schaarse succesvolle voorbeelden? 

Online nieuwsorganisaties hebben te maken met twee uitdagingen: een economische en een technologische. Terwijl de technologie zich de afgelopen jaren snel heeft ontwikkeld en zich ook blijft ontwikkelen, zijn de businessmodellen eigenlijk nauwelijks veranderd. We ontvangen en consumeren nieuws en andere informatie heel anders dan voorheen. Er is bijvoorbeeld een heel goede kans dat u dit artikel nu op uw smartphone leest – een technologie die tien jaar geleden nog niet bestond. Natuurlijk proberen mediabedrijven van alles om de ontwikkelingen bij te benen. In Nederland heeft bijvoorbeeld De Telegraaf op 1 mei vorig jaar het videoplatform Telegraafvandaag.nl gelanceerd, met 24/7 nieuws, sport en entertainment. In de VS heeft Bloomberg een livestreamuitzending op Twitter genaamd ‘TicToc’ en CNN heeft sinds enkele maanden een dagelijkse nieuwsuitzending op Snapchat.

Een oplossing is te vinden in nieuwe tools en platforms, die de media-industrie een prima model bieden om consumenten te laten betalen voor content. Deze technologieën maken nieuwe businessmodellen mogelijk – in de vorm van online subscripties en marktplaatsen – die de manier waarop we online content creëren en consumeren, totaal veranderen.

De opkomst van het online subscriptie-model

Subscripties zijn de meest voor de hand liggende oplossing. Dit is een model dat de uitgeefwereld kent en dat goed werkte in het ‘papieren tijdperk’ en steeds meer consumenten zijn bereid om te betalen voor online content. Een online subscriptiemodel kan niet alleen helpen om de omzetdaling door het aantal betalende print-abonnees goedmaken, het kan ook de relatie met de lezers versterken. Bijvoorbeeld door in te spelen op de nieuwsonderwerpen en thema’s waar de lezer in is geïnteresseerd. Deloitte voorspelt dat tegen het eind van dit jaar de helft van de volwassenen in de ontwikkelde landen minstens twee online-only media-abonnementen zullen hebben. Tegen 2020 zal dit aantal zelfs verdubbelen naar vier abonnementen.

De balans tussen gratis en betaald online nieuws slaat intussen steeds vaker door naar een betaalde variant. Na jaren van dubben is Wired op 1 februari gestart met een ‘paywall’: de eerste vier artikelen zijn gratis, daarna betaal je het vriendelijke bedrag van 20 dollar per jaar. In Nederland hebben Het Financieele Dagblad en NRC een vergelijkbare aanpak: vijf gratis online artikelen per maand, daarna moet er betaald worden.

Een marktplaats voor content

Maar het gaat niet alleen om subscriptiemodellen die meer geaccepteerd worden door lezers. Door herstructureringen bij uitgevers zijn veel journalisten op straat komen te staan. Die zoeken nu nieuwe mogelijkheden om hun expertise in te zetten, hun lezerspubliek te bereiken en geld te verdienen. In de VS heb je bijvoorbeeld Medium, dat de inkomsten uit abonnementen onder zijn auteurs verdeelt op basis van het aantal ‘claps’ dat een artikel krijgt van de lezers. Substack gaat nog een stap verder. Zij bieden auteurs alle tools – zoals hosting, publishing en betalingen – die ze nodig hebben om zelf artikelen te publiceren en zo geld te verdienen.

In Nederland kennen we natuurlijk Blendle, bedacht en ontwikkeld door Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn, dat abonnees artikelen biedt uit een groot aantal dagbladen, weekbladen en tijdschriften. Het idee achter Blendle, jongeren zover krijgen dat ze betalen voor kwalitatieve journalistiek, slaat aan: Blendle heeft inmiddels honderdduizenden betalende abonnees, zowel uit Nederland als daarbuiten.

Auteurs die content publiceren op dit soort nieuwe platforms willen ook betaald worden op een manier die past bij de wereld van nu. Online betaalproviders zorgen ervoor dat betalingen van de lezer naar het platform en van het platform naar de auteur heel makkelijk afgehandeld kunnen worden. De industrie heeft absoluut nog een flinke weg te gaan. Maar voor het eerst is technologie niet een disruptor, maar juist een enabler die het makkelijk maakt om te experimenteren met alternatieve verdienmodellen en om content op nieuwe, creatieve en innovatieve manieren aan te bieden. En er zijn genoeg succesverhalen. Behalve Blendle, gebruiken in Nederland bekende marktplaatsen zoals Catawiki, Ticketswap en Bsit de betaaloplossingen van Stripe om te groeien.

Het is natuurlijk nog niet 100% zeker of deze manier van content aan de man brengen ook op de lange termijn succesvol is, maar wie weet kijken we over twintig jaar op dit moment terug zoals we nu terugkijken op die eerste online-editie van The New York Times: als het moment waarop er iets fundamenteel veranderde in de manier waarop we nieuws en informatie consumeren.



Lees het volledige bericht op Emerce »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.