Zo stap je over van handmatig campagnes managen naar marketing automation

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 08 feb 2018 in nieuws

De Search Advertising Specialist heeft het druk. En hoe frustrerend is het dan als je keer op keer veel tijd verliest bij het uitvoeren van werkzaamheden die je eigenlijk zou moeten kunnen automatiseren. De realiteit is echter dat velen van ons tot op de dag van vandaag nog altijd op grote schaal handmatig campagnes managen. Dat moet toch beter kunnen. Toekomstmuziek? Nee hoor, het automatiseren van campagnes is al realiteit.


Een probleem waar veel marketeers nog dagelijks tegenaan lopen is de synchronisatie van AdWords naar Bing. We zien nog altijd dat veel specialisten de inzet van AdWords naar Bing handmatig kopiëren en importeren. Een tijdrovende bezigheid. Waarom zouden we de structuur die we live zetten binnen Bing niet automatisch laten synchroniseren aan de hand van die van AdWords? Klinkt logisch toch? Dat is het ook. En gelukkig is het al enige tijd mogelijk. Begin 2017 kondigde Bing aan dat het mogelijk is om automatisch je AdWords campagnes te synchroniseren met je Bing-account. De ervaring leert dat deze automatische synchronisatie zeker een stap in de goede richting is, maar ook nog wel wat ontwikkelpunten behoeft. Daarom hebben we bGenius gevraagd met ons mee te denken.

Uitdaging

Voor ons lag de prioriteit bij het automatisch doorzetten van elke campagne, Adgroup, Keyword en Advertentie vanuit AdWords naar Bing. Op die manier kunnen we bidmanagement, budgetmanagement en aansturing van de Bing campagnes los van de AdWords campagnes doen, want Bing prestaties zijn immers vaak anders dan die van AdWords. Om deze reden is het niet wenselijk om biedingen en budgetten over te zetten vanuit Google. Met bGenius Campaign Management zijn we in staat de Bing campagnes in minimale tijd te beheren, dus het is er geen noodzaak om hier een compromis te maken.

Met bGenius Feed Management, Dynamic Advertising en Campaign Management kunnen we onze campagnes volledig automatiseren zonder de controle te verliezen.

Hieronder hebben we kort de stappen beschreven die dit mogelijk maken:

  1.      Campaign Management & Reporting

In bGenius Campaign Management hebben we de volledige campagnestructuur van het AdWords account staan. Normaal gesproken gebruiken we Campaign Management om op zoekwoordniveau analyses te doen, maar in dit geval gaan we bGenius Reporting gebruiken om het volledige account automatisch dagelijks te exporteren om een basis feed te realiseren voor de Bing structuur. We krijgen hiermee twee CSV feeds, één bestand met alle advertenties erin (creatives) en één met alle keywords.

  1.      Feed Management & Dynamic Advertising

Via bGenius Feed Management voegen we beide feeds samen op basis van één unieke ‘sleutel’ per Adgroup. Deze gezamenlijke feed gebruiken we uiteindelijk als input voor Dynamic Advertising. Zelf hebben we nog de mogelijkheid om bepaalde uitsluitingen of aanpassingen op te nemen binnen het automatische proces. Er zijn immers vaak campagnes die je niet over wil zetten naar Bing. Op deze wijze realiseren we één feed waarin alle campagnes, advertentie groepen, advertenties en zoekwoorden staan van de AdWords structuur die gesynchroniseerd moeten worden naar Bing. Nu is het een kwestie van Dynamic Advertising voor Bing op basis van deze feed te laten draaien en klaar.

Het advies is om dit op dagelijkse basis te doen, zodat alle wijzigingen de volgende ochtend zijn doorgevoerd in Bing.

Het maximaliseren van resultaat

Door deze werkwijze te hanteren zorgen we ervoor dat we de tijd die we investeren in onze accounts zo efficiënt mogelijk inzetten. Bij partijen waar we te maken hebben met accounts in zo’n 55 landen tegelijk is het een grote uitdaging om een actie of communicatie wijziging zo efficiënt mogelijk te wijzigen in alle 100+ accounts met soms twee of drie talen per account.

Bovenstaande werkwijze zorgt ervoor dat we de focus kunnen leggen op het aansturen van de campagnes en het maximaliseren van het resultaat in plaats van ons te focussen op bulk aanpassingen van advertentie teksten in meerdere platformen. Ook het dubbel toevoegen van nieuwe keywords is hiermee overbodig geworden.

Deze optimalisatie is niet alleen een grote winst voor grote adverteerders met vele accounts in Google & Bing. Ook kleinere adverteerders kunnen op deze manier tijd efficiënt uitbreiden naar Bing advertising om zo meer zichtbaarheid, relevant traffic en conversies te realiseren. Immers, additioneel relevant verkeer binnen Google is vaak duurder dan de stap naar Bing advertising. Win-win dus.

Dit artikel werd samen geschreven met Gerben Wiering, Online Marketing Consultant bij Traffic4u.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment