ConsuWijzer zag toename meldingen over misleidende verkoop

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 06 feb 2018 in nieuws

ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), zag vorig jaar een toename van meldingen over misleidende verkoop via internet van ‘gratis’ proefpakketten en levering van ongevraagde producten, diensten en abonnementen.

Consumenten klagen dat bedrijven rekeningen sturen voor producten of diensten waar zij niet om hebben gevraagd of die gratis leken. Bij ongevraagde abonnementen gaat het vaak om vakantiehuizen, reisjes, kortingsacties en prijsvragen.

De aanbieders zijn niet of moeilijk bereikbaar, en zet consumenten met agressieve incassopraktijken onder druk om te betalen.

Afgelopen najaar voerde de ACM een landelijke publiekscampagne met de boodschap: Bestel niet zomaar iets via social media. Check eerst wie er achter zit. De campagne heeft volgens de toezichthouder miljoenen consumenten bereikt. Ook dit jaar zal de ACM scherp toezicht houden op oneerlijke handel via internet en telefoon.

Consuwijzer.nl had vorig jaar ruim 3 miljoen bezoeken (9 procent meer dan in 2016). Het consumentenloket ontving 57.000 vragen en meldingen per telefoon en email (evenveel als in 2016).



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment