Duits e-commerce groeit 11% tot 58 miljard

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 24 jan 2018 in nieuws

De Duitse e-commercemarkt is in 2017 met 10,9 procent gegroeid tot 58,5 miljard euro. Marktplaatsen als Amazon en eBay zijn goed voor 48 procent van de verkopen.

Dat blijkt uit de jaarcijfers die branchevereniging Bundesverband E-Commerce und Versandhandel (bevh) publiceert. Wanneer alle vormen van verkoop op afstand, bijvoorbeeld ook via papieren catalogi en de handel in diensten, worden meegeteld eindigde het jaar 2017 op 78 miljard euro.

Iedere achtste euro in de Duitse detailhandel wordt nu via internet uitgegeven. Daarvan gaat 27 procent via mobiel en 73 procent via laptop en desktop (2016: 76%).

De onderzoekers hebben ook gekeken naar waar de online consument woont, in een stad of in een ruraal gebied. Het blijkt dat zestig procent van de digitale handel zijn bestemming vindt in steden en dorpen met minder dan vijftigduizend inwoners. Kleine woonplaatsen hoeven qua beschikbaarheid van winkelaanbod niet meer achter te lopen op inwoners van grote steden. In de kleinere plekken “is de omzet disproportioneel sterk gestegen en wel met 17,1 procent”, aldus de onderzoekers.

Verdere keken ze naar welk soort bedrijf hoeveel omzet genereert. Daarbij is onderscheid gemaakt naar marktplaats, multichannelpartij, pureplayer en makers-verkopers:

De sterkst gegroeide productgroep was vorig jaar Huishoudelijk.

Voor 2018 verwachten de onderzoekers van bevh een omzetstijging van 9,3 procent tot 64 miljard euro.

Foto: Dirk Förster (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment