Vraag tv-markt piekt, daling ingezet uit desinteresse

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , ,
Posted 04 dec 2017 in nieuws

De Nederlandse televisiemarkt is op zijn piek en zal komende jaren alleen nog maar dalen. Het aantal aansluitingen daalt en de tv-omzetten bij kabel- en telecombedrijven gaan ook alleen nog maar omlaag.

“De verwachte omzetdaling zal vooral komen doordat steeds meer mensen besluiten om geen tv te nemen of hun tv-abonnement op te zeggen,” aldus Telecompaper-analist Kamiel Albrecht vanochtend bij de publicatie van een nieuw rapport over de tv-markt. “De zogenaamde cord-nevers en cord cutters kijken dan tv en video via internet. Tot en met 2021 verwachten wij dat de aantallen abonnees met gemiddeld 0,9 procent per jaar dalen.”

Eigenlijk was de daling van het aantal netto tv-aansluitingen al gestaag ingezet, maar dat blijkt geen toeval maar er is sprake van een trend. In de woorden van de Amerikaanse media-ondernemer Gary Vaynerchuk: mobiel is de nieuwe televisie en televisie is de nieuwe radio.

De cijfers van Telecompaper laten zien dat in het tweede kwartaal van 2017 de Nederlandse televisiemarkt is gekrompen met 0,3 procent naar 7,4 miljoen aansluitingen. De groei van het aantal digitale tv-aansluitingen was onvoldoende was om de daling bij analoge tv-aansluitingen te compenseren.

Kabel is veruit de grootste televisietechnologie met 57,1 procent van aansluitingen (-0,8%), gevolgd door DSL met 19 procent aandeel en glasvezel is nummer drie met 15,5 procent. Digitenne van KPN en satelliet beiden een marktaandeel van minder dan vijf procent.

De omzet uit tv-diensten groeide met een miljoen euro in het tweede kwartaal naar 455 miljoen euro. Albrecht verwacht echter dat de omzet komende jaren kentert: een gemiddelde jaarlijkse daling van 0,1 procent in de jaren tot 2021. Tot 2019 groeit de omzet nog wel. Daarna zet de daling in naar 1,78 miljard euro in 2021.

Foto: Jan Jablunka (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment