CEO AdBirds: ‘Alles draait om Google’

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 02 dec 2017 in nieuws

AdBirds-oprichter Rens den Hollander kent de ins en outs van Google als geen ander. De relatie van zijn bedrijf met de techreus noemt hij symbiotisch. Met enkel ex-Google-mensen levert de organisatie wereldwijde support voor e-commerce. “We zetten de aanval in op de grote zes van de bureauwereld.”

Momenteel biedt Den Hollander met zo’n driehonderd mensen wereldwijde ondersteuning voor grote internationale klanten als Carhartt, Lacoste en Puma, alsook het Nederlandse Rituals. “Maar dan doen we wel hun zaken over de grens. Hier heb je wel duizend agencies die vaak hetzelfde doen.” Waarmee hij refereert aan de toplijstjes die ieder jaar worden gepubliceerd. “Dezelfde namen wisselen van positie. Wij hebben in de regio’s LATAM, APAC, MENA en EU lokaal onze mensen zitten. De combinatie van deze expertise en implementatiekracht ontbreekt bij de oude namen als Havas, IPG, Omnicom, Publicis, Dentsu en WPP. Zo concurreren we met deze zes grootste bureaus op aarde en niet met de Nederlandse bureaus.”

Filosofie
AdBirds startte zes jaar geleden. Tijdens zijn periode bij Google merkte Den Hollander dat veel kennis over de producten ontbrak bij de marketingbureaus. “Dat ze bijvoorbeeld niet goed kunnen werken met analytics en vaak verkeerde conclusies trekken uit de beschikbare data.”

Hij vindt niet dat de producten en diensten van Google te moeilijk zijn, maar ziet wel dat er specifieke kennis voor nodig is. “Ze worden bedacht door programmeurs. Die brengen iets op de markt en dan moeten bedrijven het maar uitzoeken. Daar komen wij in beeld om een vertaalslag te maken.”

Daarom werkt Den Hollander met louter ex-Google-werknemers. “De meesten willen na een paar jaar iets anders. Ze zijn slim, hebben een goede opleiding én hebben een kijkje in de keuken gehad.” Waarbij zij werknemers van internationale bedrijven in Google-kantoren wereldwijd of bij andere agencies trainen in het vergroten van hun e-commercebusiness. Met name door middel van juiste inzet van analytics, SEO en display advertising.
AdBirds heeft dan ook geen fysieke kantoren buiten Nederland, maar werkt met lokale mensen die zelf de klant bezoeken. “Zo kunnen we blijven werken volgens onze filosofie. Veel andere bureaus zeggen dat ze ook over de grens werken, maar dat zijn altijd whitelabels. Dan zit je er dus niet écht. Door te werken met de lokale partners ken je de lokale e-commercebusiness goed. En kunnen we er actief zijn zonder dat we kantoren in alle landen hoeven te hebben.”

Monopolie
Belangrijk aandachtspunt van AdBirds is dat alles meetbaar moet zijn. “Waarom zou je een grote campagne doen op televisie? Hoe meet je daar het effect? We kunnen tegenwoordig zoveel inzichtelijk maken, dat je gek bent als je niet alles zo goed mogelijk meet.” Volgens Den Hollander is zijn bedrijf daarin anders dan ‘the same old’. “Wij sturen echt op resultaat, en als we geen resultaat boeken, mag je op ieder moment van ons af. No cure, no pay.”

Dat de relatie met Google en zijn bedrijf hecht is, erkent Den Hollander. “We werken echter ook voor andere zoekmachines in lokale markten. Zoals Yahoo in Japan, Yandex in Rusland of Naver voor Zuid-Korea. Maar de hegemonie van Google zal niet doorbroken worden en zelfs wel groter kunnen worden.”

Toch is hij niet bang voor een monopolie. “De slimste mensen van de wereld werken daar en ze hebben een onbeperkt budget. Als ze het niet kunnen bedenken, dan kopen ze het wel. Dat is bijna niet meer in te halen door een andere partij. Klopt, ik ben een groot fan. De cijfers geven me ook steeds gelijk.”

* Dit artikel verscheen eerder in het novembernummer van Emerce magazine (#162).

Foto: Frank Ruiter (in opdracht van Emerce)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment