‘VR-tour kan winkelbezoek stimuleren’

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 30 nov 2017 in nieuws

HvA-onderzoekers Anne Moes en Harry van Vliet denken dat een VR-tour kan helpen om het bezoek aan de fysieke winkel de stimuleren. Zij bedachten een dergelijke tour voor retailer America Today.

Veel winkeliers zijn ervan overtuigd dat klanten toch ook de echte winkel blijven bezoeken. Het nieuwe winkelen moet daarom een mengvorm worden van online en offline aankopen. Met een gevarieerde en gevulde winkelstraat, want op lege etalages zit niemand te wachten, aldus Anne Moes.

De onderzoekers van het zogenoemde Fashion Technology Lab van de HvA vergeleken drie groepen met elkaar. Eén groep bekeek de winkel alleen via een 2D-foto op een website. De tweede groep bekeek op de site een 360 graden-foto van de winkel, vergelijkbaar met Google Streetview. De derde groep deed de virtuele winkeltour met de VR-bril.

Daarna gaven de respondenten aan wat hun bereidheid was om de fysieke winkel te bezoeken. Daar zat een duidelijk verschil tussen: Mensen die de winkel via de VR-bril hebben gezien, stonden positiever tegenover het merk, waren sneller geneigd om naar de fysieke winkel te gaan en beoordeelden hun online bezoek positiever.

De koopintentie van mensen die de beelden met de VR-bril hadden gezien, stijgt ook flink. Moes wil een vervolgonderzoek starten, dat meet of de VR-bril ook aanzet tot een daadwerkelijke aankoop.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment