Consument trekt weg naar internet, tv reclame duurder

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 30 nov 2017 in nieuws

Alle tv exploitanten – Ster, RTL en SBS – stellen voor 2018 forse prijsverhogingen in het vooruitzicht voor hun reclameblokken. Met name voor jonge doelgroepen gaan de gemiddelde kosten omhoog. De zenders hopen zo het verlies aan inkomsten te compenseren die nu vooral naar internet gaan, zo blijkt uit een overzicht van mediabureau MAGNA.

MAGNA constateert dat trouwe televisieadverteerders in 2018 fors méér moeten gaan betalen bij de Publieke Omroep. Stichting Ether Reclame gooit het roer volledig om. Kortingen en jaarcontracten worden niet meer geboden. Ster gaat één vaste, niet-onderhandelbare basisprijs per mediumtype aanbieden en herijkt de standaarddoelgroep 25–59 jaar naar 25–67 jaar.

MAGNA ziet voor 2018 uiteenlopende prijsstijgingen op televisie, oplopend tot maar liefst 30 procent. ‘Hiermee jaagt Ster, wellicht onbedoeld en ongewild, televisiebudget naar alternatieve concurrenten als Google en Facebook,’ schrijven Martijn Caspers en Jorrit de Jong van MAGNA op hun site.

Sinds enkele dagen loopt er ook nog een discussie over de financiering van de publieke omroep. Er dreigt een gat van tientallen miljoenen op de begroting omdat adverteerders voor internet kiezen. Als die miljoenen niet uit advertenties kunnen worden gehaald, wil de NPO kabelaars om een bijdrage vragen. Die voelen daar niet veel voor.

RTL blijft adverteerders belonen op volume en bestedingsaandeel. Ook schaft RTL de 15 procent bureaucommissie nog niet af, zoals de Ster wel heeft gedaan. Het nieuwe beleid van RTL werkt voor een gemiddelde adverteerder niettemin circa 4 procent kostenverhogend.

In tegenstelling tot vorig jaar, waarin het toenmalige SBS haar adverteerders double-digit prijsverhogingen in het vooruitzicht stelde, heeft Talpa TV voor 2018 een gematigder commercieel beleid gepresenteerd. Ondanks een dalende tv-markt zet ook Talpa TV in op een stijging van de kosten, van 3 tot 4 procent.

BrandDeli, het bedrijf dat reclame verkoopt voor zenders als 24Kitchen, BBC First, Comedy Central, Discovery, Eurosport, FOX, FOX Sports, ID, MTV en andere merken, vraagt minimaal 15 procent meer voor een basisjaarprijs. Als je als adverteerder meegaat in de voorwaarden van BrandDeli dan werkt het nieuwe commerciële beleid alsnog circa 4 tot 5 procent kostenverhogend, zegt MAGNA.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment