Ook affiliatemarkt profiteerde van Black Friday

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 29 nov 2017 in nieuws

Ook affiliatemarketing heeft dit jaar kunnen profiteren van online koopjesdag Black Friday. Het veruit grootste marketingnetwerk Awin, voorheen Zanox, zag zijn omzet fors toenemen.

Werd vorig jaar een nieuw record gevestigd met 117 miljoen euro aan verkoopomzet voor deelnemende adverteerders, dit jaar eindigde het bedrag 25 miljoen euro hoger. Niet minder dan 1,3 miljoen transacties werden gegenereerd door uitgevers die een affiliateprogramma draaiden.

De omzet voor webshops werd vooral gerealiseerd in Zweden (stijging van 104 procent), Italië (80 procent) en Frankrijk (74 procent). In de VS, waar nog altijd sprake is van een transitie van in-store naar online tijdens Black Friday, verdubbelde de omzet zowat.

Ook het Verenigd Koninkrijk zag een toename in omzet en commissies, echter waren deze minder spectaculair dan voorgaande Black Friday-edities.

Ook de gemiddelde waarde van het winkelmandje ging omhoog, met 6 procent op jaarbasis.

Een ander opvallend kenmerk van dit jaar is volgens Awin de aanhoudende opmars van de smartphone. Een op de drie verkopen verliep via mobiele apparaten. Het aandeel van tablets is opnieuw geslonken en zakte met 50 procent naar een schamele 8 procent.

In het Verenigd Koninkrijk nam het aantal verkopen via de smartphone toe tot bijna 40 procent, op de voet gevolgd door Zweden. De top 5 van best presterende markten werd gecompleteerd door de Benelux, de VS en Italië.

Het mobiele verkeer piekte vooral na 21.00 uur, maar begon al te stijgen in de ochtend. Prijsvergelijkers, social media en content websites droegen voor 32,6 procent bij aan de transacties op Black Friday.

Het netwerk van Awin, onderdeel van de Axel Springer groep, omvat 100.000 actieve uitgevers en 6.000 adverteerders. Awin genereerde het afgelopen boekjaar 6.2 biljoen euro aan omzet voor zijn adverteerders en 377 miljoen voor zijn uitgevers.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment