Black Friday bij Tweakers piekt 427 procent

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 29 nov 2017 in nieuws

Afgelopen vrijdag was de grootste Black Friday ooit bij Tweakers.net. Vergeleken met een gemiddelde dag steeg het aantal kliks naar webwinkels met 427 procent, waarvan de meeste naar Coolblue.

Net als veel grote webwinkels had Tweakers’ vergelijkingssite Pricewatch fors ingezet op Black Friday en het weekend en de Cybermonday erna. Grote tijdelijke acties werden opgezet met leveranciers en bezoekers van Nederlands een na grootste vergelijker, na Beslist.nl, werden daar duidelijk op gewezen.

Cijfers verstrekt aan Emerce laten zien dat Black Friday, hoewel een door de retail verzonnen feestje, een snaar raakt bij het publiek. Van jaar op jaar steeds meer zelfs. Het aantal Pricewatch-kliks naar webwinkels steeg in 2015 met 28 procent, in 2016 met 59 procent en in dit jaar met 85 procent ten opzichte van dezelfde actieperiode een jaar geleden.

Bart Zoetmulder, commercieel manager van Tweakers, licht toe: “We zien drie duidelijke trends: Black Friday is groter dan ooit en blijft groeien, er lijkt een groter FOMO-effect te ontstaan (fear of missing out, red.), men is er vroeger bij dan eerdere jaren om geen aanbieding mis te lopen en ook op Black Friday zien we het vergelijken via de smartphone flink toenemen.”

Consumenten wachten niet tot het daglicht vrijdag schijnt. Ze gaan ’s nachts al op koopjesjacht. “Afgelopen jaar zagen wij al een kleine piek in de eerste uren van Black Friday, maar dit is alleen maar extremer geworden. Zo was acht procent van de klikken naar de retailers al voor 02:00 in de ochtend gedaan. Daarnaast heeft er een verschuiving plaatsgevonden naar eerder op de dag. Waar in 2016 de piek tussen 11:00 en 12:00 lag was dat dit jaar een uur eerder. Voor 12:00 uur was al vijftig procent van de klikken gedaan ten opzichte van 2016. vorig jaar was dat om 14:00 uur”, aldus ‎B2B-marketeer Casper van den Broek van Tweakers.

Het meeste klikverkeer vanuit Pricewatch ging naar Coolblue. “Steekt er met kop en schouders bovenuit. Gevolgd door MediaMarkt en bol.com. Verder interessante stijgers in de top 15 zijn Intertoys, want ging van 88 naar 13, PlatteTV.nl, van dertig naar 15, BCC, van negentien naar tien, en Wehkamp. Die laatste steeg van veertien naar acht.” Het zijn vooral de grotere retailers die profiteren van Black Friday.

Gekeken naar de populairste productgroepen zijn het nog steeds gewoon de smartphones die op nummer 1 blijven staan bij Tweakers. De nummer twee zijn Televisies (vorig jaar op drie) en met als nummer drie de categorie Laptops. “De meest interessante stijger in de top 15 zijn de draadloze speakers, die de top 15 binnenschiet van plek 27 naar elf.” Ook gamingheadsets en gamecontrollers stijgen sterk.

Foto: fuba recorder (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment