Duitse Log-in-Allianz naar Nederland

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 27 nov 2017 in nieuws

Een groot Duits ‘media-initiatief’ wordt ook naar Nederland uitgerold zodat lokale partijen uiteindelijk tegenwicht kunnen bieden aan Amerikaanse techgiganten.

De zogeheten Log-in-Allianz wordt ergens in de komende maanden ook naar Nederland uitgerold. In Duitsland moet het uniforme, onafhankelijke inlogsysteem voor eind 2017 live zijn. In Nederland zal het in ieder geval voor de inwerkingtreding van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) eind mei 2018 live zijn.

Het initiatief werd afgelopen zomer gepresenteerd door de leidende online marktpartijen ProSiebenSat.1, RTL Group en United Internet gepresenteerd. Zalando is de eerste niet-oprichter die zich erbij aansluit. Het systeem, ondergebracht in een stichting, staat voor iedereen open om aan deel te nemen.

In Nederland zijn het Arno Otto en Ruud Wanck die de Log-in-Allianz hier introduceren. Vanuit hun respectievelijke achtergronden bij RTL Nederland en GroupM komen ze makkelijk aan tafel bij raden van bestuur van mediabedrijven, alwaar ze veel interesse aantreffen.

Otto en Wanck zijn bezig de Duitse ventureactiviteiten van ProSiebenSat.1 buiten de thuismarkt uit te rollen. Dat doen ze vanuit het bedrijf Sndc8 met eerste focus op Nederland, Engeland en Scandinavië. Wanck: “Voor de duidelijkheid: we zijn niet zomaar bedrijfjes aan het uitrollen, maar samenhang aan het creëren tussen uitgevers. Sndc8 is eigendom van P7S1 maar we staan open voor deelname van andere mediapartijen, zelfs tot het niveau dat het belang van het moederbedrijf tot een minderheid mag verwateren.”

“Enkel door met elkaar samen te werken, creëren mediabedrijven voor zichzelf de kans om op lange termijn met elkaar te kunnen concurreren”, anders eten partijen als Facebook en Google de markt op. Het is nu al zo dat deze twee samen internationaal verantwoordelijk zijn voor vrijwel alle groei in online reclame-inkomsten. Niet-globale partijen, hoe groot op hun eigen markten ook, zijn per definitie kleiner en in de gevarenzone.

Vanwege teruglopende inkomsten moeten mediabedrijven in binnen- en buitenland noodgedwongen de broekriem aanhalen. En wie scherp op de kosten moet letten, heeft niet de middelen voor strategische diepte-investeringen. Samenwerking is daarom nodig. Otto en Wanck willen dat helpen faciliteren. Zowel met hun ‘eigen’ ventures als een het single sign-on-systeem.

De Log-in-Allianz is een uniforme log-in. Marketeers kunnen het zien als een datamanagementplatform. Het werkt zo. Met één gebruikersnaam en wachtwoord kunnen gebruikers bij alle aangesloten media- en e-commercepartijen inloggen. Ieder belangstellend bedrijf mag eraan deelnemen. Het is een alternatief voor gesloten systemen als die van Facebook en Google. Consumenten bepalen zelf welke data ze met wie delen en hoe lang delen. Deze constructie zorgt ervoor dat profielgegevens in Europese handen blijven, consumenten gemak ervaren en de deelnemende bedrijven tegengas aan grote marktmachten kunnen geven.

Foto: Nishanth Jois (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment