Emesa in handen van Talpa – wat heeft De Mol gekocht?

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 24 nov 2017 in nieuws

Talpa Networks heeft Emesa gekocht, het moederbedrijf van VakantieVeilingen, ActievandeDag, TicketScout en VavaBid. Wat krijgt De Mol nu precies in handen?

Emesa werd in 2004 opgericht door Dirk Jan Koekkoek, Michael van Beers en Marcel Beemsterboer. Koekkoek en Van Beers verkochten in 2011 hun belang van 60 procent aan Oakley Capital Investments voor 35 miljoen euro. De overige 40 procent bleef in handen van Beemsterboer en het management. Twee jaar later verkocht Oakley Emesa voor 95 miljoen euro aan Cyrte Investments B.V., de investeringsmaatschappij van Delta Lloyd. Dat fonds behartigde tot 2007 grotendeels de financiële belangen van John de Mol. In 2013 ging een deel van de Cyrte-investeringen over in Dasym Investment Strategies, waaronder Emesa. Dasym was overigens aandeelhouder van Telegraaf Media Groep (TMG) maar deed dat belang in januari van dit jaar over aan John de Mol.

Duitsland mislukte

Emesa is een internationale e-commercespeler in de vrijetijds-, retail- en reissector met de merken VakantieVeilingen, ActievandeDag, TicketScout en het internationale merk VavaBid. Nederland is de belangrijkste markt, al timmert het bedrijf flink aan de weg in België en is het net begonnen in Frankrijk. Emesa heeft eerder geprobeerd in Duitsland voet aan de grond te krijgen en investeerde daar miljoenen in, maar stopte daar na drie jaar in 2014 mee.

Emesa profileert zichzelf als aanbieder van nieuwe verkoopkanalen voor merken uit de vrijetijds-, retail- en reiswereld. VakantieVeilingen veilt dagelijks duizenden uitjes en vakanties. Gebruikers plaatsen online een bod en de hoogste bieder wint. ActievandeDag doet bezoekers dagelijks aanbiedingen op het gebied van reizen en vrije tijd. De prijs is vast en boeken kan gedurende een beperkte periode. TicketScout werd in 2016 gelanceerd en is een prijsvergelijker voor kaartjes voor evenementen en concerten. VavaBid is het internationale merk van de groep.

Tot de partners van Emesa behoren naast een fiks aantal attractieparken ook hotelketens als Van der Valk, Hampshire en Golden Tulip, luchtvaartmaatschappij Transavia, ferrymaatschappij DFDS Seaways, online touroperator Bebsy en bungalowketen Center Parcs.

Big data en marketing intelligence

Emesa gebruikt big data technologie en marketing-intelligence om consumenten het gewenste product tegen de voor hem of haar gewenste prijs aan te bieden. Daarvoor is uiteraard een grote database nodig. Die heeft Emesa met dank aan VakantieVeilingen (gemiddeld 7 miljoen bezoeken per maand, 3,2 miljoen nieuwsbriefabonnees, 2,5 miljoen app downloads en 472.000 Facebook-fans) en ActievandeDag (2,4 miljoen bezoeken per maand, 1,9 miljoen nieuwsbriefabonnees en 40.000 Facebook-fans).

Daarin zit hem de aantrekkingskracht van Emesa voor Talpa Networks. De technologische en e-commercekennis van Emesa wil het bedrijf inzetten om adverteerders beter te bedienen met additionele inzichten over online kijk-, luister- en zoekgedrag van kopende consumenten.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment