ACM waarschuwt voor impulsaankopen via sociale media

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 23 nov 2017 in nieuws

ACM wil consumenten bewust maken van de risico’s van impulsaankopen via sociale media. De toezichthouder start daarom vandaag met de campagne ‘Bestel niet zomaar iets via social media. Check eerst wie er achter zit.’

Op sociale media worden consumenten steeds vaker gericht benaderd door commerciële partijen. Consumenten laten zich gemakkelijk verleiden tot impulsaankopen en betalen soms tientallen of honderden euro’s aan bedrijven die ze niet kennen.

Nederlanders kopen volgens de ACM steeds meer via sociale media, met name op Facebook en Instagram. Je kunt het product in een paar klikken kopen, zonder tussenkomst van een webwinkel. Daar zijn echter risico’s aan verbonden. De advertenties zijn later moeilijk terug te vinden. De verkoper kan daardoor relatief eenvoudig anoniem blijven.

De toezichthouder adviseert consumenten om een aantal zaken goed te controleren. Wat doe je als er een ander product op de mat valt dan je had verwacht en je het bedrijf niet kunt bereiken? Of als er niet of te laat wordt geleverd? Of je dacht een gratis product te bestellen en ze sturen achteraf alsnog een rekening? Of je krijgt je geld niet terug ook al heb je je aankoop binnen de bedenktijd teruggestuurd?

De ACM richt zich met haar campagne specifiek op de doelgroep van 15-25 jarigen omdat zij zeer actief zijn op sociale media en extra gevoelig zijn voor impulsaankopen. Om hen te bereiken zet de ACM ook YouTubers in.

Via het consumentenloket ConsuWijzer biedt de ACM verder een Online Shop Check aan. Die geeft consumenten tips om te controleren of een bedrijf betrouwbaar is.

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment